Naarmate de concurrentie heviger wordt, wordt de noodzaak om marktaandeel te winnen steeds belangrijker. Elk bedrijf wil de beste aanbieder in hun markt zijn voor de service(s) die ze aanbieden, maar dit is geen gemakkelijke taak. Om een bekend bedrijf te worden dat leads genereert, moet je prospects ongevraagd bellen, relaties onderhouden, je sociale media bijhouden en een geweldige website ontwikkelen. Kortom, het zou helpen als u zich concentreert op verschillende B2B-strategieën voor het genereren van leads die de meeste kansen voor jouw bedrijf zullen genereren om te groeien.
Elk bedrijf wil meer kansen genereren, maar niet elk bedrijf realiseert zich hoe voordelig het kan zijn om leadgeneratie uit te besteden. Dus, hoe ziet het uitbesteden van leadgeneratie er precies uit en waarom zou jouw bedrijf dit willen doen?
B2B leadgeneratie services- waarom uitbesteden de beste optie is
Bedrijven van elke omvang in verschillende sectoren hebben gehoord van diensten voor het genereren van leads; ze weten echter niet zeker hoe het eruit ziet of hoe het hun bedrijf ten goede kan komen. B2B-leadgeneratie als een service is de levering van diensten voor het genereren van leads door een expert die gespecialiseerd is in verkoop- en marketingactiviteiten die leads genereren.
Het uitbesteden van B2B-leadgeneratie kan bedrijven tijd besparen bij verschillende activiteiten die betrokken zijn bij het verkoopproces. Wanneer je uitbesteedt, is een team van professionals bezig met prospectie, het identificeren van de meest gekwalificeerde leads, het koesteren van die leads en het plannen van afspraken namens jou. Deze activiteiten voor het instellen van B2B-afspraken kunnen zeer nuttig zijn, omdat ze jouw team in staat stellen om huidige klanten te bedienen en gedetailleerde verkooppraatjes te geven. Een uitbesteed verkoopteam daarentegen zorgt voor het beenwerk.
De componenten van een goed verkoopprogramma
Nu we hebben vastgesteld dat B2B-leadgeneratie als een service in wezen jouw B2B-leadgeneratie-inspanningen uitbesteedt, laten we eens kijken naar elk onderdeel van een B2B-leadgeneratieprogramma. Als je elk onderdeel begrijpt, kun je zien waarom leadgeneratie als een service een gunstiger alternatief wordt voor het intern houden van inspanningen.
Prospecteren en identificeren van gekwalificeerde leads
Wanneer je uitbesteedt aan een B2B-bedrijf voor het genereren van leads, heb je een heel team dat zich namens jou bezighoudt met het prospecteren en identificeren van gekwalificeerde leads. Het verwerven van het team en de tools om alleen deze activiteit intern te doen, zou meer kosten dan een heel leadgeneratieprogramma.
Verkoopprospectie als een service is een onderdeel van elk leadgeneratieprogramma. Een B2B-leadgeneratiebedrijf biedt de volgende diensten aan:
- Inzicht in jouw doelgroep. Aan het begin van jouw programma zal jouw leadgeneratiepartner wat informatie van je verzamelen over jouw ideale klant. Als je bijvoorbeeld een HVAC-bedrijf bent, wil jouw partner misschien dingen weten zoals de typische grootte van bedrijven waarmee je graag werkt (hoeveel vierkante meter)? Ze zullen ook vragen welke geografische gebieden je wilt targeten (misschien werk je alleen met bedrijven in jouw stad en omliggende steden – dit is belangrijk voor jouw leadgeneratiepartner om te weten). Zodra jouw partner jouw ideale klant kent, kunnen ze HVAC-leadgeneratie- en groeistrategieën gebruiken om een succesvol programma uit te voeren.
- Toptools gebruiken om lijsten op te bouwen. Zodra jouw partner de criteria kent die van een prospect een gekwalificeerde lead voor jouw bedrijf kan maken, beginnen ze met het samenstellen van een lijst. B2B-bureaus voor het genereren van leads gebruiken toonaangevende tools om honderden prospects te vinden, zodat je meer klanten in jouw markt kunt binnenhalen.
- Gegevens verzamelen. Professionals op het gebied van bedrijfsontwikkeling die prospecten zijn niet alleen verantwoordelijk voor het vinden van een naam en een e-mailadres. Wanneer ze een lijst maken, verzamelen ze tonnen gegevens over potentiële klanten, zodat ze leads effectief kunnen kwalificeren.
- Zodra alle gegevens zijn verzameld en een lijst is samengesteld, zal jouw uitbestede verkoopontwikkelingsteam de lijst doorschrobben. Het opschonen van gegevens is een kwaliteitscontrolemaatregel waarbij een specialist in bedrijfsontwikkeling een lijst nauwkeurig bekijkt om ervoor te zorgen dat alle potentiële leads gekwalificeerd zijn.
Zodra dit alles is gedaan, kan het proces voor het instellen van de afspraak beginnen.
Leads koesteren en kwalificeren
Leads koesteren en kwalificeren is een activiteit waar vertegenwoordigers de leiding over hebben. Het gaat om bellen en e-mailen om informatie te verzamelen om leads verder te kwalificeren. Het uiteindelijke doel is om gekwalificeerde leads te koesteren en uiteindelijk een afspraak te plannen voor een andere verkoper om een meer gedetailleerd verkooppraatje te geven.
Nurture-campagnes zijn een belangrijk onderdeel van elk leadgeneratieprogramma. Hoe meer je prospects koestert, hoe meer kansen je genereert. De meeste bedrijven hebben echter geen tijd voor deze activiteit. Bedrijven in alle sectoren hebben genoeg op hun bord; ontwikkeling van nieuwe producten, het bedienen van hun huidige klanten en het zorgen voor hun medewerkers, om er maar een paar te noemen. Maar zelfs als een bedrijf tijd heeft om prospects dagelijks ongevraagd te bellen, is lead nurturing een heel ander beest. Dit vereist een eersteklas CRM om activiteiten bij te houden, een geweldige e-mailmarketingcampagne en meerdere contactmomenten met een klant gedurende meerdere maanden. En als jouw verkopers niet de vaardigheid hebben om met mensen te praten en de nodige informatie te verkrijgen, is een programma voor het verzorgen van leads niet goed. Deze activiteit kun je beter overlaten aan professionals.
Marketingdiensten
Last but not least zijn marketingdiensten een belangrijk aspect van lead generation. De meeste B2B-bureaus bieden voor het genereren van leads verschillende inbound-marketingdiensten aan om online leads naar een bedrijf te leiden. Inbound marketing genereert net als outbound marketing; het verschil is echter dat inbound marketing potentiële klanten drijft die al op zoek zijn naar wat je op jouw website aanbiedt en die bezoekers omzet in leads.
Neem bijvoorbeeld het volgende:
- Als een bedrijf zijn dak moet laten keuren na een storm, zoeken ze waarschijnlijk op Google naar ‘beste dakdekkersbedrijven bij mij in de buurt’.
- Als een nieuw bedrijf snel groeit en zich realiseert dat ze een commercieel schoonmaakbedrijf nodig hebben, kunnen ze zoeken naar ‘commerciële schoonmaakbedrijven bij mij in de buurt’.
- Als een bedrijf beheerde IT-ondersteuning nodig heeft, kunnen ze een zoekopdracht uitvoeren naar ‘IT-adviesdiensten’ of ‘IT-ondersteuning’.
- Enzovoorts; je krijgt het beeld. Het punt is dit: het maakt niet uit in welke sector jouw bedrijf zich bevindt, het zou zeker leuk zijn als jouw bedrijf als eerste op een pagina met zoekresultaten zou verschijnen wanneer een gebruiker zocht naar de diensten die je aanbiedt. Inbound marketing services kunnen je hierbij helpen.
Er zijn veel verschillende services die een B2B-leadgeneratiebedrijf kan bieden om je te helpen meer inkomende leads te genereren, waaronder:
- Websiteontwerp en ontwikkeling
- Zoekmachine optimalisatie (SEO) diensten
- Contentmarketing (bloggen en website schrijven)
- Socialmediamarketing
- Video productie
Op de een of andere manier kan dit alles je helpen meer inkomende leads te genereren (ook wel bedrijven genoemd die al in de mal van jouw ideale klant passen en op zoek zijn naar wat je aanbiedt).
Wanneer je kiest voor leadgeneratie als een service, kies je voor een bedrijfsgroeimodel wat je het team en de tools biedt om te groeien. Als je alle componenten van een leadgeneratieprogramma bekijkt, is B2B sales outsourcing de meest logische optie. Het bespaart je tijd en geld terwijl je zich kunt concentreren op jouw core business.