fbpx

Deel 1/3: De invloed van COVID-19 op de B2B-markt

oktober 18, 2020

De invloed van COVID-19 op de B2B-markt: 3 manieren waarop COVID-19 de toekomst van sales versnelt.

Er is de afgelopen maanden veel veranderd, op enkele uitzonderingen na. Maar het gaat er nu juist om wie er snel genoeg kan schakelen, dit geldt ook voor de sales. Met een ongekende snelheid en schaal heeft de uitbraak van COVID-19 (coronavirus) het B2B-verkooppersoneel over de hele wereld op zijn kop gezet .  Dit heeft extreme uitdagingen opgeleverd, maar het creëert ook een kans om te transformeren.

Op korte termijn hebben we bijvoorbeeld ontdekt dat verkoopleiders de nieuwe beweging  van virtuele verkoop moeten omarmen en moeten steunen op opkomende technologie. Dit helpt uw verkoopteam relevant te blijven in een snel veranderende markt en tegelijkertijd een concurrentievoordeel te behouden. Om te overleven en te gedijen op de lange termijn, moeten organisaties de manier waarop hun B2B-salesforce omgaat met klanten fundamenteel opnieuw uitvinden. De traditionele manieren van verkopen lijken plaats te maken voor innovatieve benaderingen die de manier waarop we communiceren en zaken doen zullen veranderen.

Maar laten we specifieker worden.

Hoe bepaalt de COVID-19-crisis precies de toekomst van de verkoop zoals we die nu kennen?

“In deze driedelige serie hebben we drie belangrijke trends geïdentificeerd die al in beweging waren maar nu bijzonder worden versneld. We gaan bespreken wat dit voor u als verkoopleider betekent.”

Trend #1: Verkoopprofessionals hebben nieuwe en andere vaardigheden nodig om te verkopen in een digitale wereld.

De overgrote meerderheid van B2B-bedrijven heeft hun go-to-market (GTM) -model tijdens COVID-19 verschoven naar digitale en externe verkoop. Gelukkig gelooft tweederde van de ondervraagde B2B-besluitvormers dat hun nieuwe model even effectief, zo niet meer, is dan eerdere modellen. Vooruitkijkend verwachten B2B-bedrijven dat digitale interacties twee tot drie keer belangrijker zijn voor hun klanten dan traditionele verkoopinteracties.

Met deze ingrijpende verschuiving naar digitaliseren, moeten verkoopleiders goed nadenken over de vaardigheden die hun vertegenwoordigers nodig hebben om te slagen in deze digitale, verre realiteit. Vertegenwoordigers die de digitale verkoopomgeving onder de knie willen krijgen, hebben bijvoorbeeld harde en zachte vaardigheden nodig, zoals:Sociale media

  • Sociaal verkopen
  • CRM
  • Verkoopautomatisering
  • Digitale marketing
  • Communicatie
  • Veerkracht
  • Empathie
  • Zelf motivatie
  • Organisatie
  • Onderzoek
  • Bereidheid om te leren
  • Vragen stellen

Wat dit betekent voor verkoopleiders?

Door tijd en geld te investeren in het opbouwen van de vaardigheden van uw team, weten uw vertegenwoordigers dat ze belangrijk en gewaardeerd zijn, en worden ze voorbereid om te slagen in het digitaal gedreven herstel.

Het komt erop neer dat digitale verkoop op afstand blijft bestaan. U moet zich concentreren op het ontwikkelen van de vaardigheden van uw vertegenwoordigers rond digitale technologieën en hen helpen zich aan te passen aan de digitale kanalen die uw klanten en prospects gebruiken.

Een cruciaal aandachtsgebied is bijvoorbeeld het gebruik van gegevens en inzichten om betere verkoopbeslissingen te nemen. Dat zou kunnen betekenen dat uw vertegenwoordigers worden getraind in hoe ze de gegevens in uw CRM effectiever kunnen gebruiken voor het prioriteren van leads en het personaliseren van berichten.

Of u kunt besluiten om uw buitendienstmedewerkers om te scholen om interne verkooprollen op zich te nemen, zodat ze uw prospects en klanten kunnen bedienen via de chatfunctie van uw website of kunnen reageren op berichten op sociale media.

In de volgende blog gaan we het hebben over de verandering van prioriteiten onder B2B-kopers.

Volg ons

Hi, mijn naam is Romek

Out of the box denken als organisatie kan moeilijk zijn, zeker als je vastzit in de bubbel van je huidige bedrijfsvoering. Met een frisse en unieke focussen wij op omzet verhogen, de uitstraling van organisaties verbeteren, nieuwe innovaties vinden en markten veroveren.

Populaire blogs

Deel 2/3: De invloed van COVID-19 op de B2B-markt

Deel 2/3: De invloed van COVID-19 op de B2B-markt

De invloed van COVID-19 op de B2B-markt Er is de afgelopen maanden veel veranderd, op enkele uitzonderingen na. Maar het gaat er nu juist om wie er snel genoeg kan schakelen, dit geldt ook voor de sales. Met een ongekende snelheid en schaal heeft de uitbraak van...

Dit vind je misschien ook leuk…

Hoe kom ik hoger in Google?

Hoe kom ik hoger in Google?

Er zijn niet veel dingen, naast een prospect die zijn telefoon niet opneemt op een afgesproken telefoonafspraak,...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Plan een gratis strategiesessie.

Wij hebben al veel klanten mogen helpen met het realiseren van groei. Wij gaan graag met je in gesprek om jouw doelen te bespreken en om te zetten in een groot succes.

$

Geheel vrijblijvend

$

Gratis advies van specialisten

$

Uitgebreide kansen analyse

$

De beste koffie van Rotterdam

+ 31 (0) 10 30 70 522

Titaniumstraat 41J, 30167GD Rotterdam

info@sdgworks.nl

+ 31 (0) 10 30 70 522

Stationsplein 45, 3013AK Rotterdam

info@sdgworks.nl

Over SDG Works

SDG Works is een in Rotterdam gevestigd communicatie adviesbureau.

Ondernemerschap zit in ons DNA. Sinds 2017 werken wij onafhankelijk voor verschillende partijen om hun communicatie uitdagingen om te zetten in nieuwe kansen en groei te realiseren.

 

SDG Works is een geregistreerd handelsmerk. © 2020, alle rechten voorbehouden • KVK: 71556737