fbpx

Verspil geen facturabele uren

 Het is een feit, acquisitie van nieuwe klanten kost tijd.  Gepaard met de huidige onzekerheid in de ondernemerswereld kan je buiten het focussen op nieuwe inkomsten als ondernemer geen kant op.  Maar als vakspecialist ligt jouw kracht bij het vak, en niet bij de verkoop van. Hoe los je dit op? en hoe ga je zo efficiënt mogelijk om met jouw waardevolle uren. 

Ga jezelf is na als ondernemer, hoe vaak loop je tegen het probleem dat er in de dag te weinig uren zitten? We doen het allemaal! Heb je je ooit afgevraagd of er manieren zijn waarop je beter kunt werken of de dag beter kunt organiseren? Ik geef je graag wat tips mee hoe je slimmer met jouw uren kan omgaan, en gezien de uren waarin jij bezig bent met de dienst je geld opleveren, leveren ze je aan het eind van  de streep ook nog een geld op. 

  1. Durf nee te zeggen

In ben behoorlijk hypocriet om deze te benoemen, maar in mijn ogen is deze extreem belangrijk voor het besparen van tijd. Zeg nee tegen die eindeloze bakken koffie die mensen altijd maar aanbieden en ga voor contacten die jou  écht waarde opleveren. Als ondernemer kan je het niet permitteren om tijd weg te gooien aan gesprekken die jouw tijd niet waard zijn, filter de nutteloze gesprekken uit je agenda, en richt enkel op hetgeen wat jou resultaat oplevert.  En ja, excuses voor de ondernemers die ervan houden om eindeloze bakken koffie te drinken. 

  1. Plan alles strak in een goede agenda 

Er gaat niks boven een strak volgeplande agenda, het overzicht aan het begin van de week zorgt er enkel voor dat je rust hebt en meer tijd kan maken. Achteraf achter momenten komen, of afspraken missen door een slecht geregelde agenda zorgt er enkel voor dat jij je waarde als bedrijf verminderd. Je komt simpelweg minder professioneel over. Werk daarom met een goed werkende agenda die je overal in kan zien. Hoe vaak ik zelf wel niet met mensen heb gesproken die zeiden: “Sorry, ik heb mijn agenda niet voor / bij me”. Pure onzin, als ondernemer moet jij altijd inzichtelijk hebben waar je aan toe bent, en als jij nog steeds met outlook uit 2007 werkt die gekoppeld staat aan 1 computer? Raad ik je vandaag aan, ga digitaal plannen, het scheelt je tijd en geld. 

  1. Maak een overzicht van je gewerkte uren

Het is lastig jezelf te verbeteren als je niet weet waar de fouten zitten. Ga daarom voor jezelf in een Excel of een duurder onnodig systeem bezig met het bijhouden van wat je precies doet in de week. Naast dat je inzichtelijk krijgt hoe efficiënt je wel of niet werkt is het handig om te zien hoeveel uur jij van jouw werkweek nou besteedt aan welke taak. Dit maakt uitbesteden of je organisatie optimaliseren voor makkelijker. 

Stel je werkt als ondernemer 160 uur. En je komt er achter dat er 50 uur naar verkoop gaat? ’50 x  jouw uurloon’ gaat naar een proces wat in eerste instantie geen geld oplevert. Ga dit per categorie ga en kijk waar je jezelf kan verbeteren. 

  1. Groepeer vergelijkbare taken samen

Gezien je als ondernemer van alle huizen thuis moet zijn is het vaak lastig om plots je aandacht te krijgen bij hetgeen waar je dan mee bezig gaat. Door dezelfde soort taken bij elkaar te categoriseren zit je al in de ‘vibe’ om makkelijker taken af te ronden. Denk bijvoorbeeld bij het in één  keer beantwoorden van al je openstaande mails. Een afgewerkte taak voelt veel beter voor jou als ondernemer dan wanneer je alles half afgemaakt. 

Een leuk voorbeeld hiervan, wat velen wellicht herkennen. Vaak zie je door een stad verschillende wegen die ‘under construction zijn’ Deze liggen vaak wel maanden open, terwijl er in dezelfde buurt nog een aantal van dezelfde projecten zijn. In mijn ogen kan een project veel sneller worden afgewerkt als er een plots hoge aandacht ligt op één taak / project. Deze focus scheelt je tijd. 

  1. Gebruik de juiste tools

Uiteindelijke ben ik zeker fan van de ouderwetse overzichten in Excel, maar gepaard met efficiëntie valt Excel ook steeds meer in het duister. Ga voor tools en  systemen die jouw werk makkelijker maken. Denk hieraan aan online boekhoud systemen, CRM pakketten, digitale agenda’s  en nog veel meer. Iedereen is altijd van mening dat deze systemen extreem veel geld en kennis vereisen. Dit is echter niet het geval. Veel van deze systemen bieden gratis te mogelijkheid basis functionaliteiten te gebruiken. En loop je tegen een uiteindelijk schaal probleem aan, is er ook genoeg geld om die ene upgrade te nemen. 

  1. – Zoek tijdens je werk afleiding

Er is niks ongezonder dan een tegellegger die de hele dag op zijn knieën voorover gebukt zit. Ditzelfde principe geldt ook voor jouw baan die je op kantoor uitvoert.  Staar jezelf niet dood op de processen en breng creativiteit in je omgeving, of zoek het op. Het makkelijkste voorbeeld wat ik persoonlijk kan geven is dat sinds er een dartbord, ja een dartbord, in mijn kantoor hangt de telefonische gesprekken ook beter gingen. Afleiding is goed, zodat je met volle moed efficiënter en gemotiveerder weer aan de slag kan.  Echter moet je wel uitkijken dat darten niet leuker wordt dan werken. 

  1. Schoenmaker blijf bij je leest.

Een Schoenmaker die verkoper probeert te zijn blijft een schoenmaker. Laat hetgeen waar niet jouw kwaliteiten liggen over aan mensen die hier hun focus op leggen. Want ieder uur uitbesteedt aan een specialist betekent meer uren die je kan besteden aan je eigen dienst en het uitbestede werk wordt ook nog is beter uitgevoerd. En wanneer de inkoop van uitbesteding goedkoper is dan je eigen kosten heb je winst en een groeiende organisatie. Daarna is het uiteraard of je die verdiensten in je nieuwe vakantie stopt of door investeert in jouw uitbestedingsproces. 

 Er zijn nog we 100 andere adviezen die gegeven kunnen worden over slimmer omgaan met jouw uren, ik persoonlijk vind deze adviezen het handigst in mijn eigen werk. Ben je het nou eens met deze adviezen maar kom je er zelf niet uit  hoe je dit voor jouw bedrijf goed kan inrichten? Plan dan vooral een kennismakingsgesprek in. We horen je graag. 

 

Volg ons

Hi, mijn naam is Sander

Out of the box denken als organisatie kan moeilijk zijn, zeker als je vastzit in de bubbel van je huidige bedrijfsvoering. Met een frisse en unieke focussen wij op omzet verhogen, de uitstraling van organisaties verbeteren, nieuwe innovaties vinden en markten veroveren.

Populaire blogs

Deel 2/3: De invloed van COVID-19 op de B2B-markt

Deel 2/3: De invloed van COVID-19 op de B2B-markt

De invloed van COVID-19 op de B2B-markt Er is de afgelopen maanden veel veranderd, op enkele uitzonderingen na. Maar het gaat er nu juist om wie er snel genoeg kan schakelen, dit geldt ook voor de sales. Met een ongekende snelheid en schaal heeft de uitbraak van...

Dit vind je misschien ook leuk…

4 Reacties

  1. erotik izle

    I able to find good information from this article. Roana Jamil Papagena

    Antwoord
  2. erotik

    Good luck to your blog as I continue to follow regularly. Dolores Lance Altheta

    Antwoord
  3. make money

    Very neat blog. Really looking forward to read more. Adelle Christoffer Hodosh

    Antwoord
  4. Verba

    Thanks so much for the post.Really thank you! Great.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Plan een gratis strategiesessie.

Wij hebben al veel klanten mogen helpen met het realiseren van groei. Wij gaan graag met je in gesprek om jouw doelen te bespreken en om te zetten in een groot succes.

$

Geheel vrijblijvend

$

Gratis advies van specialisten

$

Uitgebreide kansen analyse

$

De beste koffie van Rotterdam

+ 31 (0) 10 30 70 522

Titaniumstraat 41J, 30167GD Rotterdam

info@sdgworks.nl

+ 31 (0) 10 30 70 522

Stationsplein 45, 3013AK Rotterdam

info@sdgworks.nl

Over SDG Works

SDG Works is een in Rotterdam gevestigd communicatie adviesbureau.

Ondernemerschap zit in ons DNA. Sinds 2017 werken wij onafhankelijk voor verschillende partijen om hun communicatie uitdagingen om te zetten in nieuwe kansen en groei te realiseren.

 

SDG Works is een geregistreerd handelsmerk. © 2020, alle rechten voorbehouden • KVK: 71556737