fbpx

Hoe kom ik hoger in Google?

april 10, 2020

Er zijn niet veel dingen, naast een prospect die zijn telefoon niet opneemt op een afgesproken telefoonafspraak, frustrerender dan een website die niet klimt in de Google zoekresultaten. Word jij ook gek van alle tijd en moeite die je stopt in jouw website maar dat de resultaten verwaarloosbaar zijn?

93% van alle online ervaringen beginnen met een zoekmachine

Omdat de impact van zoekmachines onwijs groot zijn voor bedrijven die zichzelf vestigen online geven wij je graag wat tips hoe je dit zo makkelijk en snel mogelijk kan verbeteren zonder veel geld uit te geven.

 

Hoe verbeter ik mijn aanwezigheid in Google

De eerste tip die ik je wil meegeven is om landingspagina’s aan te maken op jouw eigen website. Als je hoger in Google wilt komen moet je eerst je eigen dienstverlening inspecteren. Hieruit concludeer je welke zoekintenties jouw doelgroep heeft, deze moeten aansluiten met het aanbod op jouw landingspagina. Hier vertel ik later meer over.

De specifieke woorden die men gebruikt om informatie over een bepaald onderwerp te zoeken, zijn zoekwoorden. En de zoekintentie is de vraag die achter de zoekwoorden verscholen gaat. Je kan het vergelijken met het stellen van een vraag en het juist beantwoorden hiervan. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op ’Gratis rondleiding kantoor Rotterdam’ is het ook van belang dat je ze leidt naar een landingspagina waar je het hebt over een gratis rondleiding voor een kantoor in Rotterdam.
Google wilt namelijk hun gebruikers het allerbeste zoekresultaat geven, dus als jij het ze makkelijk maakt door jouw content goed te structuren en de informatie te leveren die je belooft, dan willen zoekmachines je daar goed voor belonen met een hoge ranking. Natuurlijk is dit niet zomaar gedaan en zelfs een vak apart. Daarom gaan we graag wat dieper in de materie.

 

01. Oplossingen in kaart brengen

Voor je start met het optimaliseren van je website is het belangrijk om in kaart te hebben welke pagina je uiteindelijke wilt optimaliseren. Denk hier dan ook goed over na, want de verkeerde pagina optimaliseren kan weinig tot geen beloning geven voor het werk wat jij hebt verricht. Stel jezelf dan ook de volgende vragen?

  • Welke pagina wil ik goed vindbaar maken?
  • Welk probleem lost deze pagina op?
  • Welke behoefte vervult de pagina?
  • Op welke vraag of probleem geeft deze pagina antwoord?

Wanneer je uit het antwoord van deze vier vragen op een rijtje hebt volgt hier al een kleine strategie uit waarin je een waarde kan vormen voor bezoekers op deze pagina’s. Wanneer je weet welke waarde je levert kan je hier de zoekwoorden van jouw campagne op aanpassen. Maar welke zoekwoorden zijn doeltreffend genoeg om impact te maken in de herrie van de markt?

 

02. Hoe ontdek je relevante zoekwoorden?

Elk woord die een zoekmachine gebruiker gebruikt is een ‘zoekwoord’ Het is dan ook belangrijk om woorden te gebruiken die de waarden van jouw bedrijf het best mogelijk omschrijven. Dit zijn ook wel zoekwoord combinaties die het probleem omschrijven.  Zorg er dus voor dat jouw zoekwoord combinaties zo toegankelijk mogelijk zijn. Zoals bijvoorbeeld:  “Welk kookboek heeft de gezondste recepten?”

Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van je webpagina voor een bepaald zoekwoord, is het handig om te weten of er überhaupt wel gezocht wordt op deze term. Als je een makelaardij hebt, wil je wellicht naar voren komen op het zoekwoord “makelaar”.

Om erachter te komen welke zoekwoorden potentie hebben raad ik aan de zoekwoordplanner​ te gebruiken. Het is belangrijk om een combinatie van woorden te vinden met een hoog zoekvolume. Voor starters hoeft het zoekvolume niet extreem hoog te zijn, een zoekvolume van 10-100 is meer dan goed.

Geen inspiratie? Gelukkig geeft de zoekwoordplanner tips over welke zoekwoorden je zou kunnen gebruiken. De kans is groot dat je hier een term tegenkomt die jouw pagina nog beter kan omschrijven

03. Maak een zeer specifieke combinatie aan woorden, focus op long tail-zoekwoorden.

Het is verbazend om te zien hoe Google is verdeeld: 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit long tail zoekopdrachten (meer dan 4 woorden). Slechts 30% bestaat uit short tail (3 zoekwoorden of minder).

In eerste instantie zul je daar vreemd van opkijken, maar ga je eigen zoekgedrag maar eens analyseren. Je zult jezelf er ook op betrappen dat je vaak meer dan 4 woorden gebruikt wanneer je zoekt.
Conclusie! hoe specifieker, hoe beter.

Long tail zoekwoorden bevatten vaak minder zoekvolume (er wordt minder op gezocht) maar er is minder concurrentie. Het kost minder moeite om hoog te komen en je krijgt meestal meer conversies omdat de potentiële klant verder in het aankoopproces is.

Dus niet ‘Huis verkopen’ of ‘makelaar’, maar bijvoorbeeld ‘Snel mijn huis verkopen in Rotterdam’ of ‘Verhuurmakelaar Rotterdam oost’
laten we even teruggaan naar het probleem die jouw pagina gaat oplossen.

04. Onderwerp in kaart brengen op je pagina
Nu is het van belang dat we vanuit het perspectief gaan kijken van jouw doelgroep. Wat hopen ze te vinden op jouw webpagina als ze zoeken op de term die jij hebt gekozen. Denk hierbij aan alle bijkomende zaken, zorgen en eventuele gerelateerde vragen.
Stel, je wilt goed vindbaar zijn in Google op ‘midlife crisis vrouw oplossen’. Welke onderwerpen wil je dat er besproken worden?

  • Je wilt dat jouw situatie omschreven wordt.
  • Je wilt dat de consequenties in kaart worden gebracht.
  • Je wilt je begrepen voelen.
  • Je wilt waarschijnlijk ook gerust gesteld worden. Dat het vaker voorkomt. Je wilt ervaringen van anderen horen.
  • Je wilt het begrijpen. Waarom gebeurt dit?
  • Je wilt concrete oplossingen.

Lees je pagina eens op het gemak door. Is het onderscheidend? Leest het makkelijk? is het echt waardevol? en is het onderscheidend vergeleken met de concurrent?

Om flinke sprongen te maken moet je strategisch te werk gaan, online marketing is een uitgebreid begrip. Om je niet te overspoelen met ingewikkelde informatie hebben we het vandaag gehad over de basisprincipes van ‘’vraag en aanbod’’. Graag delen wij meer van onze kennis om jouw website of webshop op die wel beruchte nummer 1 plek te krijgen. Lijkt zo’n plek in Google je wel wat? Kom met ons in gesprek.

Volg ons

Hi, mijn naam is Sander

Out of the box denken als organisatie kan moeilijk zijn, zeker als je vastzit in de bubbel van je huidige bedrijfsvoering. Met een frisse en unieke focussen wij op omzet verhogen, de uitstraling van organisaties verbeteren, nieuwe innovaties vinden en markten veroveren.

Populaire blogs

Verspil geen facturabele uren

Verspil geen facturabele uren

 Het is een feit, acquisitie van nieuwe klanten kost tijd.  Gepaard met de huidige onzekerheid in de ondernemerswereld kan je buiten het focussen op nieuwe inkomsten als ondernemer geen kant op.  Maar als vakspecialist ligt jouw kracht bij het vak, en niet bij de...

Dit vind je misschien ook leuk…

Verspil geen facturabele uren

Verspil geen facturabele uren

 Het is een feit, acquisitie van nieuwe klanten kost tijd.  Gepaard met de huidige onzekerheid in de ondernemerswereld...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Plan een gratis strategiesessie

Wij hebben al honderden klanten mogen helpen met het realiseren van groei, via online platformen. Wij gaan graag met je in gesprek om jouw doelen te bespreken, en om te zetten in een groot succes.

$

Geheel vrijblijvend

$

Gratis advies van specialisten

$

Uitgebreide kansen analyse

$

De beste koffie van Rotterdam

+ 31 (0) 10 30 70 522

Titaniumstraat 41J, 30167GD Rotterdam

info@sdgworks.nl

+ 31 (0) 10 30 70 522

Stationsplein 45, 3013AK Rotterdam

info@sdgworks.nl

Over SDG Works

SDG Works is een in Rotterdam gevestigde no-nonsens organisatie. 

Ondernemerschap zit in ons DNA. Sinds 2017 werken wij onafhankelijk voor verschillende partijen om hun sales uitdagingen om te zetten in nieuwe omzetten en digitale groei te realiseren.

 

SDG Works is een geregistreerd handelsmerk. © 2020, alle rechten voorbehouden • KVK: 71556737 

Breng jouw website naar het volgende level

 

Krijg gratis advies over zoekmachine optimalisatie, snelheid & prestaties, mobiele gereedheid en beveiliging van jouw website. Kennis is de weg naar succes! 

Bedankt voor de aanvraag! Tijdens kantoor uren krijg je binnen twee uur reactie.