fbpx

Van online bezoeker naar converterende klant

oktober 9, 2020

Zoals velen van de oude ondernemers stempel vast zullen beamen. Er veranderen met de jaren meer bedrijfsvoeringstaken door de opmerkelijke shift naar internettechnologieën.

“Waar vroeger de boekhouder nog een mooi A4 schrift gebruikte om de kosten van de inkomsten af te trekken, zijn we van de excel bestanden door geshift naar digitale automatische tools.”

Het is dan ook niet raar dat er een shifts ontstaan, wij mensen zijn altijd gefocust geweest op de automatisatie van handelingen of het oplossen van problemen. Jammer genoeg moeten dit soort oplossingen voor velen betekenen dat markten ook stuk gaan. Samen met de internet ontwikkeling verminderd onze nationale specialisme met de dag. We leren dingen niet meer, want het is te vinden op Google. Maar wie geeft ons ongelijk, heb jij nog zin om dat boek te lezen van 600 bladzijdes? Terwijl je met een druk op de knop precies kan vinden wat je nodig hebt? Precies, ik ook niet.

Van analoog naar digitaal

Dat de mens in verhouding steeds minder kennis heeft, een kortere aandachts spanne krijgt en kritisch is, is natuurlijk geen rare ontwikkeling. Maar wel de reden dat bedrijven zich moeten ontwikkelen naar het volgende level van hun onderneming. Blijf jij als bedrijf achter in de analoge manier van werken, zal je net zo snel ondergaan als dat de internettechnologieën zijn ontstaan. Voor je het weet ben jij die fabrieksmedewerker wiens baan is overgenomen door een robot.

Ondanks dit te weten, blijven vaak ondernemers nog laks en ‘geloven ze het allemaal wel’. Als ik al 40 jaar laminaat leg op dezelfde wijze? Waarom zou ik dat morgen veranderen? Dit is een van de dingen die wij vaak horen. Maar ook één van de dingen die gezegd wordt door een ondernemer die nu. Door bizarre gebeurtenissen zoals het corona, precies begrijpen wat wij toen de tijd hebben gezegd.  Ik zeg dit dan ook niet om te pronken over die ondernemers die eigenwijs zijn. Ik geef je juist groot gelijk dat je blijft bij je ondernemersstandpunt. Maar aan de andere kant durf ik in deze tijd van ontwikkeling wel te zeggen dat het tijd is voor ondernemers om buiten die bubbel te treden. En op zoek te gaan naar kansen die zij voorheen niet zomaar aan durfde te gaan. Zo wordt er veel door mij, maar ook door andere ondernemers gezegd:

“Waar een probleem is, is een oplossing en door buiten jouw huidige werkwijze te treden en op zoek te gaan naar een oplossing vind je kennis, ontwikkel je innovatie en wellicht wel een groei in omzet.”

Doe onderzoek naar jouw doelgroep

In de gesprekken die wij dagelijks voeren met klanten, partners of prospects zetten wij standaard een contrast van ons specialisme centraal of ook wel als basispunt.   Een van de belangrijkste hulpmiddelen  om een doel of klant te bereiken is een website. Een website kan worden gebruikt om informatie te verstrekken, producten te verkopen, enz. Wanneer een bezoeker iets doet wat je op jouw website wilt, dan wordt er gezegd dat je een website conversie heeft gehad.

Afhankelijk van het doel van deze omgeving, kunnen acties converterend of niet converterend zijn. Als je bijvoorbeeld een online winkel hebt, is het verkopen van een product een conversie. 

Het belangrijkste voor jouw bedrijf is om bezoekers te overtuigen om te doen wat je wilt dat ze op jouw website doen. Dat wil zeggen, je   wilt zoveel mogelijk bezoekers converteren. Dit is de reden waarom het maken van een converterende website van het grootste belang is voor elk bedrijf. Maar eerst moet je heel duidelijk definiëren wat je wilt dat jouw bezoekers doen. Op basis daarvan kan je beginnen met het maken van jouw website.

 

Tips om een converterende website te maken

Wanneer jij als ondernemer een website maakt wil je dat iedere prospect die jou bezoekt ook uiteindelijk jouw online aanbod bekijkt. Maar wanneer dit aanbod niet tot nauwelijks toegankelijk is, heeft het allereerst niet eens zin om hosting uit te geven aan die website die jij online hebt staan. Een leuk spreekwoord die wij nog wel is op de schoot van lakse ondernemers durven te gooien ( natuurlijk heel voorzichtig 😉  ) gaat als volgt:

Onderneem jij voor spek en bonen? of ga je voor duur biefstuk?

Voor je begint met het opzetten van jouw nieuwe online presentatie is het belangrijk om of het papier uit te gummen of een nieuw velletje te pakken. Wij adviseren zelf altijd om geheel opnieuw te beginnen omdat soms een nieuwe ontwerp veel daadkrachtiger kan zijn dan het aanpassen van enkele vlakken in een huidig ontwerp. Veel website-eigenaren negeren het ontwerp en de inhoud van hun websites, ZONDE, want elke prospect die je misloopt door verouderde content of content die niet daadkrachtig is er 1. Helemaal in dit soort tijden van onzekerheid kan die ene klant het verschil maken van overleven of failliet gaan.

Handvatten voor resultaat

Met deze reden geef ik je graag de volgende handvatten en tips  die daadkrachtig resultaat zullen hebben op iedere bezoeker die jouw website bezoekt.

  • Ja, een website heeft om te beginnen een zeer aantrekkelijk ontwerp nodig. Mensen hebben allemaal een gevoel en een mening over hoe iets eruitziet. Denk maar aan stereotypen die wij zelf over straat zien lopen. Ook dit vind plaats bij iedere bezoeker die jouw website tegenkomt. Maak het ontwerp dus aantrekkelijk en toegankelijk voor IEDEREEN. 
  • Jouw website moet foutloos werken. Met deze reden raad ik aan goed en regelmatig onderhoud uit te voeren om problemen te voorkomen. Stel je voor dat een klant op een afreken knop klikt en er niets gebeurt. De conversie wordt niet voltooid vanwege een storing in de website! Daarom moet je jouw software (plug-ins, thema’s, enz.) Bijwerken, zodat jouw website ten allen tijde perfect werkt. Voer regelmatig een algemene test uit om te controleren of alles naar behoren werkt
  • Gemakkelijke navigatie door jouw website is doorslaggevend voor het genereren van meer conversies. Dit noemen we ook wel de ‘customer journey’. De kop, zijbalk en voettekst moeten zichtbaar zijn en de pagina’s die conversies genereren, moeten gemakkelijk te vinden zijn.
  • Negeer zoekmachine optimalisatie niet en optimaliseer jouw website zodat je makkelijker gevonden wordt en de prestaties van jouw website optimaal zijn en niet conversie verlagend zijn.
  • Voeg een aantal boeiende functies toe, zoals een chat en de mogelijkheid om bijvoorbeeld een testimonial achter te laten na het voltooien van een aankoop.
  • Maak een e-maillijst zodat u een pool van klanten kunt hebben aan wie jij jouw producten regelmatig kunt aanbieden. Je kunt hen een nieuwsbrief sturen zodat ze op de hoogte zijn van kortingen, verkopen, enz.
  • Begin met het implementeren van deze wijzigingen op jouw website en kijk hoe het aantal conversies toeneemt. Neem de tijd om ze allemaal een voor een te doen.

Ga voor resultaat

Resultaten van dit soort tips zullen niet altijd direct zichtbaar zijn in de verkopen. Het is dan ook van noodzaak om niet enkel naar verkopen te kijken maar ook naar het geheel van alle data die jouw website verzameld. Als laatste meest belangrijke tip wil ik dan ook meegegeven om als bedrijf STANDAARD de Google analytics integratie te verwerken in jouw site. Zo ben je altijd op de hoogte over het aantal gebruikers, waar zij klikte en waar je ze wellicht kwijtraakte. 

Loop jij vast bij het neerzetten van de website die jouw bedrijf naar het volgende level trekt en ben je op zoek naar een partij om mee te sparren over de kansen die jij wilt benutten? Plan dan gratis een strategiesessie in of mail naar info@sdgworks.nl.

Volg ons

Hi, mijn naam is Sander

Out of the box denken als organisatie kan moeilijk zijn, zeker als je vastzit in de bubbel van je huidige bedrijfsvoering. Met een frisse en unieke focussen wij op omzet verhogen, de uitstraling van organisaties verbeteren, nieuwe innovaties vinden en markten veroveren.

Populaire blogs

Deel 2/3: De invloed van COVID-19 op de B2B-markt

Deel 2/3: De invloed van COVID-19 op de B2B-markt

De invloed van COVID-19 op de B2B-markt Er is de afgelopen maanden veel veranderd, op enkele uitzonderingen na. Maar het gaat er nu juist om wie er snel genoeg kan schakelen, dit geldt ook voor de sales. Met een ongekende snelheid en schaal heeft de uitbraak van...

Dit vind je misschien ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Plan een gratis strategiesessie.

Wij hebben al veel klanten mogen helpen met het realiseren van groei. Wij gaan graag met je in gesprek om jouw doelen te bespreken en om te zetten in een groot succes.

$

Geheel vrijblijvend

$

Gratis advies van specialisten

$

Uitgebreide kansen analyse

$

De beste koffie van Rotterdam

+ 31 (0) 10 30 70 522

Titaniumstraat 41J, 30167GD Rotterdam

info@sdgworks.nl

+ 31 (0) 10 30 70 522

Stationsplein 45, 3013AK Rotterdam

info@sdgworks.nl

Over SDG Works

SDG Works is een in Rotterdam gevestigd communicatie adviesbureau.

Ondernemerschap zit in ons DNA. Sinds 2017 werken wij onafhankelijk voor verschillende partijen om hun communicatie uitdagingen om te zetten in nieuwe kansen en groei te realiseren.

 

SDG Works is een geregistreerd handelsmerk. © 2020, alle rechten voorbehouden • KVK: 71556737