fbpx

Brand jouw bedrijf door digitale marketing

april 6, 2020

Iedere ondernemer kent het wel, de twijfel of¬† hij of zij wel moet gaan digitaliseren. De dagelijkse tik op de vingers door succesverhalen van anderen of de benadering van partijen ( Zoals wij ūüėČ )¬† die je wakker maken om na te denken over dit soort innovaties. Ontwikkelingen in de sector gaan razendsnel en de resultaten schieten door het dak. Van nieuwe smartphones tot¬† kunstmatige intelligentie, de ontwikkelingen van de 21e eeuw staan niet stil. Het is dan ook de afweging voor jou als onderneming of het nu het tijd is om deze stap te maken?

Wanneer is het tijd voor de volgende stap?

Over het algemeen beginnen ondernemers met deze stap wanneer zij bezig zijn met het oplossen van een probleem of om bepaalde handelingen te automatiseren. Dit merken wij vooral op het werk en in ons priv√©leven. We¬† kunnen dan ook wel stellen dat massale veranderingen in een economie en in de bedrijfsvoering een flinke impact hebben op de digitalisering van bedrijven en de groei van gebruikers online. Een goed voorbeeld van iets waar we momenteel diep in zitten is het COVID-19. ¬† Echter is hierbij de drang niet optioneel, maar een ‘must’. Veel ondernemers kunnen momenteel geen kant op, wat catastrofe gevolgen heeft, maar aan de andere kant een weg is naar interessant kansen en nieuwe innovaties. Analoge bedrijven zullen er dus in moeten gaan geloven toch te innoveren.

“Het nieuwe COVID-19 zal resulteren in een massale groei van het aantal internetgebruikers. Bedrijven die zich niet digitaliseren zullen zich moeten aanpassen of zullen met de trend ten onder gaan.”

Traditionele reclame¬† loopt terug tot een kleiner percentage van een complete marketingstrategie wanneer bedrijven digitale methoden toepassen. Deze daling is niet raar, in verhouding tot digitale strategie√ęn zijn de traditionele reclames relatief duur en niet meetbaar.

 

Wat voor impact heeft digitale branding?

Met digitale campagnes kan een ondernemer zijn ideale klanten benaderen met zeer gepersonaliseerde berichten. Omdat alle handelingen die je online doet gemeten kunnen worden geeft een digitale campagne jou als ondernemer een duidelijke uitdraai van de realtime gegevens. Met deze data kan je meten of berichten wel of niet effectief zijn. Door het aanpassen van verschillende variabelen in je berichten kan de effectiviteit van benadering massaal geoptimaliseerd worden.

Ondanks dat deze digitale benadering in combinatie met gegevens heel sterk is, mislukken er nog onwijs veel digitale campagnes. Hoe komt dit?

Een deel van het probleem is het geluid van zogenaamde ‘experts’. Ze beloven je een stortvloed aan nieuwe klanten door middel van SEO, PPC of social media marketing. Maar met een verkeerde insteek van merk strategie√ęn zijn deze tactieken niet effectief en verspillen ze geld. ¬† Het probleem is hier dan ook: zonder het juiste plan, een duidelijke boodschap en een consistente strategie verspil je snel een groot deel van jouw marketingbudget.

Omdat het zo goedkoop is om binnen te komen, is de digitale ruimte extreem competitief en wordt het elke dag drukker. Als je niet het juiste strategische plan hebt voor online marketing, zul je verdwalen in de herrie van de markt.

Helaas vallen veel bedrijven in een van de twee valkuilen: trends volgen of op zoek zijn naar de perfecte tactiek om op de een of andere manier het nieuwste sociale media kanaal te ‘hacken’. Deze oppervlakte strategie√ęn zullen zeker mislukken omdat:

  • SEO-methoden die afwijken van de gestandaardiseerde werkwijze van Google waarin beloftes worden gedaan dat ze jouw website hoog rangschikken, werken niet meer – in feite bestraft Google ze vaak.
  • Facebook en Instagram, die voorheen een geweldig organisch (gratis) bereik gaven, vereisen nu betaalde ‘boosts’ om dezelfde impact te hebben.
  • De kosten stijgen voortdurend en het beleid verandert altijd, waardoor het moeilijker wordt om een ‚Äč‚Äčpositieve Return on investment te cre√ęren.

Dus hoe onderscheid je je in deze jungle van overvolle nieuwsfeeds en korte aandachtsspanne?

 

Een branding strategie als basispunt

Als jouw digitale marketing niet de gewenste resultaten oplevert, denk dan aan marketing. Begin met het merk van je bedrijf.

Je merk is hoe de markt jouw bedrijf waarneemt. Terwijl prospects naar jouw bedrijf kijken, formuleren ze al gedachten, gevoelens en emoties over wat ze zien. Dit betekent dat jouw website, Facebook-advertenties, blogs en posts op sociale media allemaal manieren zijn waarop prospects jouw bedrijf waarnemen en beoordelen. Een perceptie die je kunt vormen met strategische branding.

Volg deze drie eenvoudige stappen om te bepalen of branding jouw digitale marketinginspanningen kan verbeteren.

  1. Positioneer jezelf als de oplossing.

Jouw merk moet altijd beloven het probleem van een potenti√ęle klant op te lossen. Te vaak verkondigen we alle geweldige dingen die ons product of onze dienst kan doen, maar als je niet in contact komt met de echte waarde die klanten willen, zullen ze de verbinding met jouw bericht verbreken.

Prospects zijn op zoek naar merken die hun problemen oplossen en hun waarden matchen. Dus gewoon pronken met jouw functies en voordelen helpen niet.

  1. Benadruk duidelijkheid.

Recente studies tonen aan dat de gemiddelde menselijke aandachtsspanne is gedaald tot acht seconden. Dat klinkt niet al te slecht totdat je je realiseert dat de aandachtsspanne van een goudvis negen seconden is. We moeten ons dus aanpassen om het lawaai te doorbreken en de juiste klanten te bereiken. Of met andere woorden:

Als een prospect of klant niet binnen enkele seconden weet wat je probeert te zeggen, zijn ze weg. Het maakt niet uit hoe goed jouw producten of services zijn.   Publiek heeft een reden nodig om te blijven lezen of luisteren . Met de nadruk op SNEL voordat hun aandacht onvermijdelijk verschuift. Een goed gepositioneerd merk moet binnen acht seconden zijn waarde communiceren.

Dus als je jouw digitale campagnes optimaal benut, leidt dan met waarde. Wees dan glashelder over wat je te bieden hebt en wat het voor de lezer kan betekenen. Duidelijkheid is absoluut cruciaal om de aandacht van de markt te trekken. Als je het eenmaal hebt, kun je een vertrouwens reputatie opbouwen.

  1. Houd het consistent.

Gebrek aan consistentie is een van de meest voorkomende problemen die gezien wordt bij marketing voor kleine bedrijven. Als jouw merk over het algemeen niet consistent is, verspil je veel tijd en geld.

Gelukkig is er een gemakkelijke oplossing.

Begin met het afdrukken van enkele screenshots van jouw merk digitale materialen: jouw website, social media advertenties, banneradvertenties en bestemmingspagina’s. Verzamel ook jouw gedrukte materialen, vooral als ze naar online bestemmingen leiden.

Maak een foto van alle materialen samen om een ‚Äč‚Äčoverzicht te krijgen van hoe je jouw merk visueel presenteert. Geeft het consistent jouw identiteit, boodschap en waarden weer?

Je doel is om consistent gebruik te maken van dezelfde boodschap en visuals. Zorg ervoor dat:

  • Jouw logo is zichtbaar en verschijnt op alle items hetzelfde.
  • De inhoud van berichten is consistent in alle media.
  • Het kleurenpalet en het gebruik van lettertypen zijn ook consistent op alle media.

Heb jij jouw strategie nog niet strak en ben je op zoek naar een partij om mee te sparren over de kansen die jij wilt benutten? plan dan gratis een strategiesessie in   of mail naar info@sdgworks.nl

Volg ons

Hi, mijn naam is Sander

Out of the box denken als organisatie kan moeilijk zijn, zeker als je vastzit in de bubbel van je huidige bedrijfsvoering. Met een frisse en unieke focussen wij op omzet verhogen, de uitstraling van organisaties verbeteren, nieuwe innovaties vinden en markten veroveren.

Populaire blogs

Verspil geen facturabele uren

Verspil geen facturabele uren

 Het is een feit, acquisitie van nieuwe klanten kost tijd.  Gepaard met de huidige onzekerheid in de ondernemerswereld kan je buiten het focussen op nieuwe inkomsten als ondernemer geen kant op.  Maar als vakspecialist ligt jouw kracht bij het vak, en niet bij de...

Dit vind je misschien ook leuk…

Verspil geen facturabele uren

Verspil geen facturabele uren

 Het is een feit, acquisitie van nieuwe klanten kost tijd.  Gepaard met de huidige onzekerheid in de ondernemerswereld...

Hoe kom ik hoger in Google?

Hoe kom ik hoger in Google?

Er zijn niet veel dingen, naast een prospect die zijn telefoon niet opneemt op een afgesproken telefoonafspraak,...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Plan een gratis strategiesessie

Wij hebben al honderden klanten mogen helpen met het realiseren van groei, via online platformen. Wij gaan graag met je in gesprek om jouw doelen te bespreken, en om te zetten in een groot succes.

$

Geheel vrijblijvend

$

Gratis advies van specialisten

$

Uitgebreide kansen analyse

$

De beste koffie van Rotterdam

+ 31 (0) 10 30 70 522

Titaniumstraat 41J, 30167GD Rotterdam

info@sdgworks.nl

+ 31 (0) 10 30 70 522

Stationsplein 45, 3013AK Rotterdam

info@sdgworks.nl

Over SDG Works

SDG Works is een in Rotterdam gevestigde no-nonsens organisatie. 

Ondernemerschap zit in ons DNA. Sinds 2017 werken wij onafhankelijk voor verschillende partijen om hun sales uitdagingen om te zetten in nieuwe omzetten en digitale groei te realiseren.

 

SDG Works is een geregistreerd handelsmerk. ¬© 2020, alle rechten voorbehouden ‚ÄĘ KVK: 71556737¬†

Breng jouw website naar het volgende level

 

Krijg gratis advies over zoekmachine optimalisatie, snelheid & prestaties, mobiele gereedheid en beveiliging van jouw website. Kennis is de weg naar succes! 

Bedankt voor de aanvraag! Tijdens kantoor uren krijg je binnen twee uur reactie.