Met LinkedIn hoef je niet te wachten op een netwerkevenement om zinvolle zakelijke contacten te leggen.
Netwerken is een bewezen strategie om connecties te maken in jouw branche die jouw carrière kunnen bevorderen en tegenwoordig hoef je niet langer te wachten op het volgende lokale netwerkevenement. Met sociale mediasites zoals LinkedIn kun je altijd en overal netwerken met het gemak van je laptop of mobiele telefoon.
Met bijna 740 miljoen gebruikers heeft LinkedIn de manier waarop professionals netwerken veranderd. Op het platform kun je solliciteren en in contact komen met voormalige collega’s en gelijkgestemde professionals. Maar de belangrijkste reden waarom LinkedIn zo’n geweldige plek is om te netwerken is de mogelijkheid om in contact te komen met de grootste namen in je branche die je nooit eerder had kunnen ontmoeten.
Dus hoe netwerk je op LinkedIn en ontwikkel je relaties die je bedrijf en carrière omhoog kunnen schieten? Bekijk deze tips om te leren netwerken op LinkedIn als een professional.
Laat uw profiel opvallen.
Een goede eerste indruk is altijd belangrijk wanneer je persoonlijk aan het netwerken bent en hetzelfde geldt voor online netwerken. Voordat je begint met netwerken met jouw LinkedIn-account moet je ervoor zorgen dat jouw profiel is ingevuld en volledig is geoptimaliseerd. Elk onderdeel van jouw LinkedIn-profiel moet compleet zijn zonder zichtbaar lege ruimtes.
Profielfoto
Onderschat nooit het belang van je profielfoto. LinkedIn-profielen met een professionele uitstraling krijgen meer weergaven en interacties dan degenen zonder. Laat jouw profielfoto nooit leeg. Als je geen professionele portretfoto kunt laten maken, kun je gemakkelijk je eigen foto maken met een mooie top of blazer en een professionele achtergrond met behulp van je smartphone.
Titel
Je LinkedIn-profiel is vergelijkbaar met je cv, dus je wilt dat het er zo professioneel mogelijk uitziet. Dit omvat een geweldige titel waarmee anderen precies weten wat je doet en waarin je jezelf specialiseert. Naast jouw profielfoto is jouw titel het eerste dat anderen zien wanneer ze op uw pagina terechtkomen. Zorg dat deze de aandacht trekt op een manier die jouw doelgroep aanspreekt. Probeer op subtiele wijze te benadrukken hoe jij anderen met jouw werk ten goede komt.
Samenvatting
Jouw LinkedIn-samenvatting is in wezen een langere versie van jouw titel. Dit is het gedeelte bovenaan jouw profiel waar jij jouw persoonlijke merk kunt benadrukken, wat je goed doet en hoe je potentiële klanten of werkgevers ten goede kunt komen. Hoewel samenvattingen uit maximaal 2000 tekens kunnen bestaan moet je deze kort en gemakkelijk te lezen houden.
Trefwoorden zijn een goede manier om professionals en recruiters in jouw branche te helpen jouw profiel te vinden. Strategische trefwoorden in jouw profiel geven je een voordeel bij het netwerken. Als je bijvoorbeeld het trefwoord ‘content marketeer’ in jouw samenvatting gebruikt en een andere gebruiker op LinkedIn naar die term zoekt is de kans groter dat jij in de zoekresultaten wordt weergegeven. Hierdoor is de kans groter dat ze contact met je opnemen voor hun behoeften op het gebied van contentmarketing.
Ervaring
Hoewel het verleidelijk kan zijn om gewoon je cv op te stellen, vraagt LinkedIn je om creatiever te zijn. Neem ervaring op die relevant is voor jouw bedrijf of jouw carrièrepad. Voeg een paar zinnen met opsommingstekens toe voor elke ervaring en markeer jouw prestaties met actiewoorden.
Aanbevelingen
LinkedIn geeft je de mogelijkheid om professionele aanbevelingen op je profiel te laten zien. Vraag een paar personen met wie je een goede professionele relatie hebt gehad om een aanbeveling voor je te schrijven. Dit kan jouw geloofwaardigheid en autoriteit vergroten.
Maak contact met mensen en communiceer.
Als je profiel compleet is en er indrukwekkend uitziet moet je contact maken met andere gebruikers. Je lijkt gevestigd in jouw branche wanneer je meer dan 500 connecties op LinkedIn hebt, maar je wilt niet blindelings connecties toevoegen. Maak contact met mensen in jouw branche met wie je in de toekomst zou kunnen samenwerken.
Voeg altijd een persoonlijke notitie toe wanneer u een verbindingsverzoek verzendt. Een kort bericht waarin je jezelf voorstelt of uitlegt waarom je verbinding wilt maken. Dit zal je helpen een relatie op te bouwen met je nieuwe verbinding, bovendien zul je niet overkomen alsof je op een willekeurige manier aan het toevoegen bent om je cijfers te verhogen.
Zodra jouw verzoeken zijn geaccepteerd, moet je beginnen met het opbouwen van relaties. Reageer op de berichten van jouw connecties, like en deel hun inhoud. Neem ook af en toe contact op door ze een bericht te sturen om te zien hoe het met ze gaat. Netwerken gaat over het creëren van relaties, als je een stille LinkedIn-verbinding bent zullen je relaties nooit groeien.
Plaats interessante inhoud.
Leun niet achterover en laat iedereen geweldige inhoud op LinkedIn posten. Presenteer jezelf als een expert in jouw branche door zelf interessante en educatieve inhoud te plaatsen. Het delen van een artikel dat je onlangs hebt gelezen is een goed begin. Maar als je echt waardevolle contacten wilt leggen en jezelf wilt vertegenwoordigen als een getalenteerde opinieleider in je branche, zou je je eigen artikelen op LinkedIn moeten maken.
Door een artikel op LinkedIn te publiceren kun je niet alleen jouw expertise delen met jouw connecties, maar het kan er ook toe leiden dat meer gebruikers jou vinden op het platform. Gebruik hashtags in jouw bericht wanneer je jouw artikel publiceert om het type mensen aan te trekken waarmee je in contact wilt komen en om jouw professionele netwerk te laten groeien. Als je een stem hebt op LinkedIn wordt netwerken een fluitje van een cent voor je. Het commentaargedeelte van je artikelen is een geweldige plek om het gesprek te beginnen.
Denk na over het soort inhoud dat je deelt. Studies tonen bijvoorbeeld aan dat posts op sociale media die entertainen hoogstwaarschijnlijk gebruikers aanmoedigen om te liken of commentaar te geven. Je kunt ook afbeeldingen gebruiken om uw inhoud te diversifiëren. Overweeg om een mix van inhoud te gebruiken om uw doelgroep te bereiken.
Word lid van LinkedIn-groepen.
Als je opgemerkt wilt worden en zinvolle contacten wilt leggen met branchecontacten op LinkedIn is het een geweldige strategie om jezelf aan te sluiten bij LinkedIn-groepen die gerelateerd zijn aan jouw branche. Als u zich bij een paar actieve groepen aansluit kunnen duizenden mensen in jouw branche jouw profiel zien. Dat zijn veel potentiële toevoegingen aan jouw netwerk.
Om deze strategie effectief te laten zijn moet je communiceren met de LinkedIn-groep. Neem deel aan discussies, beantwoord vragen die jou onder de aandacht brengen en deel relevante inhoud. Onthoud dat groepen over de gemeenschap gaan en niet alleen over jou. Concentreer je meer op het zijn van een waardevol lid van de groep dan op het verkopen van jezelf. Je wilt dat andere leden je opmerken zonder dat je er last van hebt.
LinkedIn-netwerken zijn een geweldige manier om positieve contacten te leggen in uw branche wereldwijd. Je weet nooit welke kansen er kunnen ontstaan als je online zinvolle relaties kunt opbouwen met mensen.





