De meeste mensen die deel uitmaken van de zakenwereld en veel mensen die dat niet zijn hebben een profiel op LinkedIn. Op een gegeven moment hoorden ze waarschijnlijk dat het belangrijk was om lid te worden. LinkedIn wordt gebruikt om te netwerken en, indien nodig, een nieuwe baan te vinden. Dus brachten ze een paar minuten door en meldden ze zich aan voor een gratis account.
Maar als je die relatief simpele stap eenmaal hebt gezet, is het dan de moeite waard om LinkedIn te blijven gebruiken? Of is het gewoon een ander social media platform dat het potentieel heeft om meer tijd te verspillen dan het waard is?
Waarom LinkedIn gebruiken? Hier zijn zeven redenen waarom LinkedIn zeer waardevol voor jou kan zijn, vooral als je het correct gebruikt:
1. Het kan helpen bij netwerken.
Vooral als je er niet zo van houdt om persoonlijk met mensen te kletsen, kan LinkedIn je helpen een virtueel netwerk van contacten op te bouwen. Hoewel het gemakkelijk is om een
2. Groepen bieden ondersteuning.
LinkedIn biedt op interesses gebaseerde en professionele groepen, die “een geweldige plek kunnen zijn om in contact te komen met gelijkgestemde mensen. Ook om je gedachten te delen, een discussie te starten of gewoon om hulp te vragen”, aldus een artikel van Max Marketing. “Je kunt lid worden van maximaal 50 groepen, en dit helpt vaak om je netwerk te laten groeien en weer buiten je normale kringen te reiken. Oh ja, als je geen groep kunt vinden die bij je past, begin er dan een!”
3. Recruiters gebruiken het.
Volgens een artikel van The Balance Careers gebruiken wervingsmanagers LinkedIn echt om te zoeken naar potentiële sollicitanten. Zelfs als je gelukkig bent in je huidige functie, kan een aanwezigheid op LinkedIn ervoor zorgen dat je geen nog betere kans mist. “Het hebben van een LinkedIn-account betekent ook dat je de site kunt gebruiken om onderzoek te doen naar bedrijven, interviewers, recruiters en wervingsmanagers. Dit is handig voordat je sollicitaties indient en voor interviews verschijnt”, aldus het artikel.
4. Het laat zien wat anderen van je denken.
Als je een actief profiel op LinkedIn hebt, promoot je niet alleen jezelf. Zoals opgemerkt in een Forbes-artikel: “Het helpt om anderen ertoe te brengen u te helpen uw prestaties te promoten. Er zijn twee manieren waarop LinkedIn je laat valideren wat je over jezelf zegt: aanbevelingen en aanbevelingen. Deze functies maken jou geloofwaardiger voor degenen die jou controleren. Zorg er wel voor dat je goedkeuring krijgt voor belangrijke vaardigheden en aanbevelingen krijgt van gerespecteerde leiders in jouw branche.”
5. Je kunt jouw persoonlijke of zakelijke merk bouwen.
LinkedIn biedt een uitstekend platform om je merk te ontwikkelen en te versterken. Het kan jouw zichtbaarheid als individu vergroten, zelfs als het jou in staat stelt om het profiel van jouw bedrijf te vergroten. Nogmaals, dit hulpmiddel moet verstandig worden gebruikt, maar het is voor jou beschikbaar.
6. Hiermee kun je relatief goedkoop leads genereren.
Marketing kan duur zijn. Het gebruik van LinkedIn als tool voor het genereren van leads kan een grote hulp zijn, volgens een bericht op de Jeff Bullas-blog. “Met meer dan 332 miljoen leden in 110 verschillende sectoren en 200 landen was het nog nooit zo eenvoudig om duizenden potentiële klanten te zoeken. Het vinden en met hen in contact komen gaat ook zonder een gat in jouw marketingbudget te branden.
7 Nieuws- en zakelijke berichten kunnen informatief en inspirerend zijn.
Terwijl andere sociale-mediaplatforms de neiging hebben om zich te concentreren op het persoonlijke leven van mensen, ligt de nadruk van LinkedIn op de professional. Het bevat zakelijk nieuws, maar ook motiverende of educatieve artikelen over verschillende onderwerpen. Als je de juiste mensen en organisaties volgt, kun je heel wat leren met wat kort dagelijks scrollen.
Of je nu een persoon bent die jouw netwerk wil opbouwen of een bedrijfseigenaar die goedkope marketing wil doen, je kunt hulp vinden via LinkedIn. Zoals bij elk sociaal netwerk, moet je ervoor zorgen dat je het verstandig gebruikt. Niet te veel uren verspillen aan het scrollen door je feed. Het uitoefenen van deze zelfbeheersing, kan een kleine investering van tijd of geld op de site een groot voordeel opleveren voor jouw carrière of bedrijf.