LinkedIn Kennis

Waarom sociale media belangrijk is voor zakelijke marketing

door | jun 15, 2021 | Online marketing, Social media

Kennis is de sleutel voor een groeiende organisatie. Bespaar tijd en geld met de juiste processen en vind nieuwe innovaties waardoor jouw bedrijf nieuwe stappen kan maken.

Laten we beginnen met één simpel feit: jouw bedrijf heeft aanwezigheid op sociale media nodig.

Sociale platforms helpen jou in contact te komen met jouw klanten, de bekendheid van jouw merk te vergroten en jouw leads te stimuleren.

Sociale media biedt een enorm potentieel voor bedrijven, omdat consumenten er gewoonlijk dagelijks op inloggen en worden blootgesteld aan bedrijven. Het biedt echter ook enorme uitdagingen voor bedrijven, omdat het een steeds veranderende ruimte is die extreem luidruchtig en druk is.

Het kan moeilijk zijn om de evoluerende trends op sociale media bij te houden. Dus B2B-recensies en beoordelingsbureau Clutch is een partnerschap aangegaan met marketingbureau Smart Insights. Dit is zo om de huidige stand van zaken op het gebied van sociale-mediamarketing te leren kennen.

1. Krijg aandacht en creëer bewustzijn

Als mensen jouw bedrijf niet kennen, kunnen ze geen klant van je worden. Social media vergroot jouw zichtbaarheid bij potentiële klanten, waardoor je met veel tijd en moeite een breed publiek kunt bereiken. En het is gratis om een ​​zakelijk profiel aan te maken op alle grote sociale netwerken. Dus je hebt niets te verliezen

Hier is een feit: social media content krijgt aandacht.

Het is echter heel gemakkelijk voor een consument om overweldigd te raken op sociale-mediaplatforms vol met ruis van bedrijven die hun merken proberen te promoten.

2. Communiceer autoriteit

Klanten worden steeds slimmer en kritischer over welke bedrijven ze ondersteunen. Voordat ze een beslissing nemen, zoeken ze snel op jouw website en sociale media.

Zullen ze een lege etalage of een rijke informatiebron vinden? Door robuuste profielen op te stellen die je regelmatig bijwerkt met relevante inhoud, bouw je de autoriteit van jouw merk op. En zorg je ervoor dat je een positieve eerste indruk maakt via sociale media. Dit laat zien dat jouw bedrijf betrouwbaar, deskundig en benaderbaar is.

Zoek naar manieren om jouw ervaring in jouw branche te demonstreren. Zoals het schrijven van stukken die verband houden met jouw expertise of het uitbreiden van de missie van jouw bedrijf. Door te laten zien wat jouw bedrijf biedt en waardeert, bouw je vertrouwen op bij potentiële klanten.

3. Toon authenticiteit

Klanten zijn niet geïnteresseerd in bedrijven die droge, zakelijke posts op sociale media publiceren.

Laat in plaats daarvan de persoonlijkheid van jouw merk doorschijnen in alles wat je op sociale media deelt. Hoe klinkt jouw merkstem? Hoe representeert het wie je bent? Hoewel merken beleefd en empathisch moeten zijn voor hun publiek, is het belangrijker om een ​​stem te vinden.

Oefen om je toon precies goed te krijgen, of het nu casual en grappig of formeel en vriendelijk is. Wees trouw aan wie je bent, niet aan wie je denkt dat je zou moeten zijn. Volgers willen echte mensen zien achter je sociale profielen.

4. Betrokkenheid aanmoedigen

Soms kan een schijnbaar eenvoudige post op sociale media meerdere likes, reacties en shares krijgen.

Sociale media opent het gesprek voor directe interactie, het opbouwen van relaties en klantenloyaliteit.

Sociale kanalen evolueren en brengen voortdurend nieuwe functies uit, en deze snel veranderende omgeving kan voor sommige bedrijfseigenaren intimiderend zijn.

Maar onthoud: je hoeft niet alles te doen. Speel met nieuwe manieren om contact te maken met je publiek en geef jezelf toestemming om gaandeweg te leren. Op een dag zou je een reeks Instagramverhalen kunnen posten om klanten een kijkje achter de schermen van je kantoor te geven. De volgende keer zou je een snelle vraag- en antwoordsessie kunnen hosten via Facebook Live-videostreaming. Na verloop van tijd krijg je een beter idee van de voorkeuren van je volgers.

Je kunt boeiende video-inhoud voor sociale media maken met een eenvoudige installatie: goede verlichting, een smartphone en een statief. Voer ook een test uit voordat je live gaat om te controleren of jouw internetverbinding voldoende snelheid heeft om vertragingen en onderbrekingen te voorkomen.

5. Betaalbaar groeien

Ja, sociale media zijn geen plaats om overdreven verkoopgericht te zijn. Maar het is tenslotte een marketingkanaal en je hoeft de mogelijkheid om te verkopen niet te negeren. Gesponsorde informatie over tijdlijnen, video’s met posts zijn de steunpilaar van sociale media.

Marketingkosten lopen op en niet elk bedrijf kan zich enorme campagnes veroorloven. Maar je kunt veel waar voor jouw dollar krijgen met advertenties op sociale media. Jouw bedrijf, ongeacht de grootte of het budget, heeft de mogelijkheid om jouw publiek te laten groeien. En ook jouw doelstellingen te bereiken via advertenties op sociale platforms zoals Facebook en Instagram. Zelfs als platforms zoals Instagram primair gericht zijn op betrokkenheid, zijn er gevestigde manieren om de verkoop op hen te vergroten.

De meeste bedrijven zijn datagestuurd, maar sociale media zijn geen vaststaande wetenschap. Je kunt bijvoorbeeld scrollen door een advertentie met een afbeelding van een enorme bol smeltend chocolade-ijs met daarop een berg slagroom. Je denkt er misschien niet lang over na. Maar drie dagen later kom je misschien langs bij Baskin-Robbins omdat je trek had in een bolletje chocolade-ijs. Social media kunnen op die manier bijdragen aan het besluitvormingsproces van de koper.

Weet bij het opzetten van een advertentiecampagne wie je probeert te bereiken. En welk doel je wilt bereiken, zodat je geen van jouw budget verspilt aan nutteloze advertenties. Vermijd overdreven verkoopadvertenties en kies voor inhoud die opvoedt of entertaint.

6. Ondersteuning bieden

Sociale platforms hebben met succes barrières tussen bedrijven en hun klanten doorbroken. Nu, in plaats van een klantenservice te bellen, wenden veel mensen zich tot Facebook of Twitter om problemen op te lossen of informatie te vinden.

Word LinkedIn Expert

Ontdek bewezen strategieën voor succes op LinkedIn! Maandelijks delen we essentiële tips en trucs om zelf expert te worden. 

Volg ons op LinkedIn

Populaire post

Onze meest geliefde post

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te worden. Helaas is de realiteit anders. Niet alle leads zijn even waardevol en sommige hebben meer aandacht nodig dan andere. Dit is waar lead scoring...

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Als ondernemer is het opstellen van een verkoopproces een essentiële stap om de verkoop van producten of diensten te optimaliseren. Een verkoopproces is een gestructureerde aanpak om de verkoop te stimuleren en te beheren, van het eerste contact met de klant tot het...

Wil jij zelf expert worden?

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

Z

100% Tevredenheidsscore op Google.

Z

1000+ leden in onze nieuwsbrief.

Z

8+ jaar ervaring op LinkedIn.

Onze kennisbank

Zelf zakelijke leads genereren? Lees onze kennisbank

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te...

Wat is Lead nurturing?

Wat is Lead nurturing?

In de huidige concurrerende markt is het vinden van potentiële klanten slechts de eerste stap in het verkopen van...