De kracht van sociale media in de samenleving in twijfel trekken, is het belang van zonlicht op aarde in twijfel trekken. Het is niet langer een wens, maar een behoefte. Stel je eens voor hoe het leven zou zijn zonder platforms waarmee mensen van over de hele wereld verbinding kunnen maken. Stel je voor dat je honderden, zo niet duizenden, telefoonrekeningen moet betalen om dierbaren te bereiken. Stel je voor dat je een heel album aan foto’s moet e-mailen, zodat vrienden kunnen zien wat je hebt uitgespookt. Het zou een heel eenzame wereld zijn.
Gelukkig is met de komst van online netwerken, bijpraten met dierbaren, interactie met vrienden, leren over de nieuwste updates en contact maken met de klantenservice net zo eenvoudig als een klik op een knop. Sinds januari zijn er 4,02 miljard internetgebruikers over de hele wereld dat is 53% van de totale wereldbevolking. Actieve gebruikers van sociale media vormen 3,2 miljard. Deze cijfers alleen al bewijzen dat sociale media een blijvertje zijn.
Met een dergelijke penetratie kan de betekenis ervan voor de samenleving niet worden genegeerd, vooral in de marketingwereld. Het bereik en de invloed van sociale media is een schat in het bedrijfsleven en de handelssector. Waar de noodzaak om de markt te betrekken en te overtuigen de hoogste prioriteit heeft. Met de langzame dood van print en radio, hebben sociale media het overgenomen als een van de toonaangevende kanalen voor marketing en reclame.
Effecten van social selling op merkaanwezigheid
Facebook de op één na meest bezochte website ter wereld, gevolgd door YouTube, met Google bovenaan de lijst. Facebook was ook de meest gezochte zoekopdracht op Google, opnieuw gevolgd door het videodeelplatform YouTube. Deze cijfers bewijzen dat de vier miljard actieve internetgebruikers zich elke dag wenden tot sociale-mediaplatforms.
Naarmate consumenten meer tijd op sociale media doorbrengen, worden de platforms ook de bron voor product- en merkinformatie. Met meer dan 60 miljoen Facebook-pagina’s bereiken merken miljoenen op het sociale-mediaplatform. In hetzelfde rapport van; We Are Social werd onthuld dat berichten op de Facebook-pagina van een merk 10,7% meer mensen bereiken dan het huidige aantal volgers. Er werd ook onthuld dat 4,2% van alle Facebook-gebruikers die een bericht van een Facebook-pagina zien, ermee bezig zijn. Of het nu gaat om het lezen van een status, het leuk vinden van een bericht, het bekijken van een video of het klikken op een link.
Twitter biedt ook vergelijkbare effecten op bedrijven die het platform gebruiken. Volgens Twitter is de belangrijkste reden waarom mensen naar Twitter komen om “iets nieuws en interessants te ontdekken”. Het platform biedt ook vijf keer meer kans om nieuwe video’s aan gebruikers aan te bieden dan welke andere bron dan ook. De intentie van gebruikers om iets nieuws te vinden, in combinatie met het ontwerp van het platform om nieuwe ontdekkingen te bieden. Dit zorgt voor een hogere merkherinnering en bewustzijn.
Effecten van social selling op merkloyaliteit
Uit een onderzoek onder 5.700 marketeers bleek dat 69% loyale fans voor hun merken ontwikkelt via social media marketing. In dezelfde geest is 66% van de gebruikers tussen 18 en 24 jaar loyaler aan de merken die ze volgen op sociale media. Terwijl 60% van de 25- tot 34-jarigen de voorkeur geeft aan de bedrijven die ze volgen op Facebook, Twitter en Instagram.
Een recent onderzoek van mijn bedrijf in Chicago bevestigde de relatie tussen het gebruik van sociale media. Door kleine bedrijven en het opbouwen van loyaliteit onder hun volgers. 60% van de respondenten gaf aan dat ze de bedrijven waarvan ze regelmatig diensten afnemen op Facebook volgden. Bovendien zei 54% van hen dat ze van mening waren dat bedrijven die contact hadden met klanten. Volgers op Facebook meer gericht waren op het leveren van betere service dan bedrijven die dat niet deden.
Effecten van social selling op verkoop
17% van de wereldbevolking online aankopen doet en hun rekeningen betaalt. Sterke economieën zoals het VK, Zuid-Korea, Duitsland, Zweden en de VS hebben de hoogste e-commercepenetratie, of percentage van de bevolking dat online gekocht.
Interessant is dat, omdat het hoogste percentage gebruikers in de leeftijd van 18 tot 34 jaar de meeste koopkracht heeft. Zeer waarschijnlijk een aankoop doen onder invloed van sociale media. Uit een onderzoek in opdracht van Twitter bleek dat een op de vier kopers van nieuwe auto’s in de VS. Twitter gebruikte om hen te helpen bij hun aankoopbeslissing.
In een onderzoek onder meer dan 600 senior marketeers zei 39% dat ze een gemiddeld rendement op investering (ROI) zagen van organische posts op sociale media. Terwijl 20% zei dat ze de hoogste ROI behaalden met dit soort marketingkanaal. Bovendien zei 36% dat betaalde advertenties op sociale media een gemiddelde ROI opleverden, terwijl 17% zei dat het kanaal een hoge ROI opleverde.
Met al deze feiten, data en statistieken is het onmogelijk om de invloed van sociale media op de consument te ontkennen. Of het nu gaat om eenvoudige naamsbekendheid of merkloyaliteit die gelijk staat aan verkoop, sociale media hebben een grote impact. Als je nog niet veel hebt nagedacht over je marketingstrategie voor sociale media, is dit het beste moment.





