Als je in de recruitment werkt, is de kans groot dat je het een en ander weet over LinkedIn. Maar gebruikt u het met succes om leads te genereren?
Het belangrijkste om te onthouden over LinkedIn is dat je geen directe winst kunt verwachten. 20 minuten per dag gedurende een periode van weken zal veel betere resultaten opleveren dan het over een zeer korte tijd te flitsen.
U zult altijd succesvoller zijn als u vooraan staat voor mensen wanneer ze nodig hebben wat u kunt bieden. Deze lijst met tien manieren om leads op LinkedIn te genereren, helpt je te positioneren als de go-to recruiter of wervingsbureau.
Het gebruik van één techniek uit de lijst levert mogelijk geen resultaten op; overweeg in plaats daarvan een meerlagige aanpak met behulp van meerdere of alle onderstaande suggesties.
Bouw een lijst met doelklanten op
Iedereen kan berichten sturen naar potentiële klanten. Maar om het maximale uit LinkedIn te halen, moet je iets verder gaan dan dat. Je hebt misschien al een lijst met potentiële klanten die je wilt targeten, als je die nog niet hebt, begin er dan een samen te stellen.
Zodra u uw lijst hebt, zoekt u hun bedrijfspagina’s op LinkedIn en begint u ze te volgen. Kijk uit voor berichten die melding maken van een kantooropening, een nieuw gewonnen contract of een productlancering. Iedereen kan suggereren dat ze moeten werven, en het geeft je iets actueels om over te praten wanneer je voor het eerst contact opneemt.
Bekijk uw bedrijfspagina
De meeste tactieken in deze lijst zijn uitgaande strategieën. Concentreer u hier echter niet op ten koste van potentiële inkomende leads.
Het harde werk dat u elders met LinkedIn hebt gestoken, kan zijn vruchten afwerpen en potentiële leads kunnen terugkeren naar uw bedrijfspagina om meer over u te weten te komen. Zorg ervoor dat uw bedrijfsprofiel een back-up maakt van wat u elders belooft en potentiële klanten het vertrouwen geeft om contact met u op te nemen voor hulp bij het werven.
Zorg ervoor dat uw bedrijfsprofiel linkt naar uw website en andere sociale-mediaprofielen die u heeft, zoals Twitter, Instagram of Facebook. Mogelijk wilt u potentiële klanten ook naar bepaalde pagina’s op uw website leiden om snellere vragen of conversies te genereren.
Bekijk je eigen LinkedIn-profiel
Evenzo moet uw eigen LinkedIn-profiel een echte weerspiegeling van u zijn en potentiële klanten het vertrouwen geven dat u een bonafide recruiter bent die hen kan helpen de juiste mensen te vinden.
Profiteer ten volle van alle verschillende manieren waarop u uzelf kunt promoten via uw eigen profiel. Voeg details toe aan het gedeelte over vaardigheden en probeer waar mogelijk aanbevelingen te krijgen.
Post regelmatig
U kunt verbindingen op LinkedIn laten groeien door regelmatig, zinvolle inhoud te plaatsen. Idealiter zou je meerdere keren per week moeten posten.
Gebruik blogberichten van uw bedrijfswebsite of zoek andere websites met goede blogs en deel hun inhoud. Uiteindelijk moet u inhoud delen die de kern raakt van alle problemen of specifieke behoeften van de sectoren die u target.
Ook worden berichten en pagina’s die op LinkedIn Pulse zijn gepubliceerd, geïndexeerd door Google, wat betekent dat u door een potentiële klant kunt worden ontdekt via een Google-zoekopdracht.
Overdrijf het echter niet met inhoud – begin te vaak te posten en je zichtbaarheid zou zelfs de andere kant op kunnen gaan, omdat het LinkedIn-algoritme ervan uit kan gaan dat je een beetje een spammer bent!
Wordt lid van relevante groepen
Wordt lid van de juiste groepen en door slechts vijf minuten per dag te besteden aan het lezen, reageren en toevoegen van andere groepsleden aan uw netwerk, kunt u vrij snel leads genereren in LinkedIn. U kunt ook groepen gebruiken om uw autoriteit en expertise over een bepaald onderwerp te tonen.
Als er geen groep bestaat in uw specifieke niche, waarom maakt u er dan geen! Groepsleider zijn is een geweldige manier om jezelf voor te stellen aan potentiële nieuwe klanten en op een informele manier met hen in contact te komen.
Gebruik LinkedIn-verhalen
LinkedIn Stories is een functie die relatief nieuw is en op dezelfde manier werkt als je misschien gewend bent op Facebook of Instagram. In wezen post je iets ‘in het moment’, dat na 24 uur verdwijnt.
Het voordeel van LinkedIn Stories is dat het bovenaan de feed verschijnt. Omdat het relatief nieuw is, is het vrij eenvoudig om de aandacht van je connecties te krijgen, aangezien niet iedereen het gebruikt. Dus wees een van de eersten en begin er nu mee!
Neem deel aan het gesprek
LinkedIn gaat niet alleen over het naar buiten brengen van je eigen meningen en aankondigingen en wachten tot de lof binnenkomt. Het herkent ook gebruikers die interactie hebben met berichten van andere professionals, of het nu gaat om het delen, leuk vinden of becommentariëren van hun inhoud.
Dit kan ook krachtig zijn, omdat connecties eerder geneigd zijn om commentaar te geven en uw inhoud te delen, als u iemand bent die regelmatig interactie heeft met die van hen!
Feliciteer klanten en kandidaten
Houd een evenementenkalender bij die relevant is voor uw doelbedrijven en -sectoren.
Post over de awards, feliciteer winnaars en wens uw beoogde bedrijven (en favoriete potentiële kandidaten!) veel succes als ze zijn genomineerd of op de shortlist staan.
Schrijf een aanbeveling
Wat je echt wilt, zijn veel aanbevelingen op je profiel… Maar helaas zal dit niet zomaar gebeuren. In plaats daarvan moet je misschien een paar aanbevelingen doen voordat je iets terugkrijgt.
Besteed een paar minuten per dag aan het plaatsen van aanbevelingen op de profielen van uw klanten en belangrijke contacten. Dit bouwt een sterke band op tussen jou en je klant die anderen kunnen zien, en kan fungeren als een mooi stukje reclame voor jou en je bedrijf. Het houdt u ook voor ogen bij de klant, en als extra bonus kunnen ze u in ruil daarvoor een aanbeveling achterlaten.
Ga door…
LinkedIn is het meest effectief als je het weinig en vaak gebruikt, in tegenstelling tot intermitterende hele dag blitzes. Probeer consistent te zijn met de tijd die u eraan besteedt – misschien 30 minuten per dag, zodat het niet teveel in uw andere dagelijkse activiteiten opslokt.
Binnen niet al te lange tijd zou je hopelijk moeten beginnen met het genereren van leads op LinkedIn.





