Het genereren van leads is een belangrijk onderdeel van B2B-bedrijven. Vroeger was mond-tot-mondreclame de techniek om leads te genereren. Maar nu zijn er veel andere opties voor het genereren van leads beschikbaar.
Tegenwoordig hebben we middelen waarmee bedrijven snel hoogwaardige leads kunnen verwerven, naast het gebruik van mond-tot-mondreclame. Dit heeft uiteindelijk de manier waarop bedrijven werken verbeterd, wat betekent dat u uw inspanningen kunt richten op het koesteren van leads en conversies in plaats van u alleen te concentreren op het genereren van leads.
61% van de marketeers beschouwde leadgeneratie echter dan hun grootste uitdaging in het bedrijfsleven. Dit hoeft echter niet voor iedereen te gelden. Het toepassen van effectieve strategieën voor het genereren van leads kan bedrijven helpen deze uitdaging aan te gaan.
Hier zullen we acht methoden voor het genereren van leads opsommen die u kunt toepassen om u te helpen meer leads te genereren dan ooit tevoren.
1. Zoekmachine Optimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een technologische toptrend in marketing en genereert effectief leads. SEO maakt uw website zichtbaar voor potentiële klanten door inhoud te bieden op basis van wat ze typen in hun Google-zoekopdrachten.
SEO-praktijken omvatten het rangschikken en optimaliseren van inhoud voor zoekmachines, met name Google. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van trefwoorden, tags, metatags , bestemmingspagina’s, inhoud, koptekst, geoptimaliseerde gebruikerservaring en nog veel meer. Deze vorm van marketing kan u helpen de mensen te bereiken die relevante zoekopdrachten voor uw bedrijf uitvoeren.
Het is een langdurig proces dat consequent moet worden bijgewerkt vanwege de steeds groter wordende aard van internet. Er worden altijd nieuwe pagina’s aan het internet toegevoegd en als gevolg daarvan kunnen ze u naar beneden duwen in de ranglijst als uw SEO niet wordt onderhouden. Bovendien werkt Google voortdurend zijn zoekresultaten bij en werkt het regelmatig zijn algoritmen bij.
2. Pay-per-click Advertenties
Pay-per-click (PPC) is een manier om mensen aan te trekken die relevant zijn voor uw advertentie. Het is een van de meest gebruikte technieken voor het genereren van leads. Men kan stellen dat het sneller leads genereert dan welke andere methode voor het genereren van leads dan ook.
Zoals de naam al doet vermoeden, moet u een bepaald bedrag betalen wanneer iemand op uw advertentie/link klikt. Goed scoren in Google voor PPC is gemakkelijker bij het gebruik van SEO. Statistisch gezien zullen de kosten voor PPC echter bijna het dubbele zijn van die van SEO voor dezelfde resultaten. Maar snelheid is belangrijk voor veel bedrijven. Pay-per-click is ook traceerbaar, wat betekent dat u al uw advertenties kunt volgen en de resultaten kunt analyseren met behulp van die gegevens.
PPC is goedkoper dan traditionele advertenties (radio, televisie, tijdschriften, enz.) en kan een breder publiek bereiken. Het gebruik van PPC voor het genereren van leads kan een goed idee zijn voor uw bedrijf.
3. E-mailmarketing
Volgens deze e-mailstatistieken zijn e-mails het altijd groene communicatiemiddel in de digitale wereld. Bedrijven mogen het belang van e-mails nooit vergeten. U kunt met uw bericht rechtstreeks iemands inbox bereiken met behoud van hun privacy.
Het enige wat je nodig hebt is een actief en professioneel e-mailadres. Daarmee wordt de afhankelijkheid van platforms van derden om contact op te nemen aanzienlijk verminderd, aangezien er geen limiet is voor het verzenden van e-mails. Bovendien kan hoogwaardige e-mailmarketingsoftware met minimale tijd en moeite een e-mail verzenden.
U kunt uw e-maillijst laten groeien door een gratis e-mailabonnement aan te bieden en een goede reden voor uw publiek om zich te willen abonneren. Het opbouwen van uw e-maillijst is een van de beste dingen die u voor uw bedrijf kunt doen. U kunt een goede relatie met uw e-mailontvangers onderhouden door altijd inhoud van hoge kwaliteit te bieden.
Zorg er echter voor dat u e-mails naar mensen stuurt met hun goedkeuring; anders kunnen ze uw e-mails rechtstreeks naar de spammap sturen. Dit kan leiden tot meerdere problemen die u niet wilt ervaren. Als u zich zorgen maakt over het hebben van een e-maillijst van slechte kwaliteit, bekijk dan deze blogpost: Legaal marketingmails verzenden naar mensen die zich niet hebben aangemeld.
4. Websites voor leadgeneratie
Laten we dit begrijpen aan de hand van een voorbeeld; stel dat u een webontwikkelingsservice heeft, maar er is niets op uw website dat een potentiële gebruiker helpt. In dit geval blijven ze niet op uw website en vertrouwen ze u misschien niet genoeg om terug te keren.
Websites voor het genereren van leads zijn gemaakt om bezoekers waarde te bieden door middel van waardevolle informatie en gegevens. Deze websites hebben hun eigen impact en voordelen omdat u contact kunt leggen met bezoekers door de inhoud van uw website te gebruiken.
Hierdoor wordt het verzamelen van informatie over uw bezoekers eenvoudiger en minder uitdagend.
5. Webinars
Het is net een seminar, maar dan op een online platform. U informeert uw aanwezigen over een specifiek onderwerp dat verband houdt met uw bedrijf en dat uw doelgroep interesseert. Een leadgeneratie webinar is vaak gratis, maar de kwaliteit van de informatie moet wel hoog zijn.
Het belangrijkste doel van webinars voor leadgeneratie is het opbouwen van een goede verstandhouding met de kijkers. Het zou helpen als u tot het einde zou wachten om hen te informeren over uw service en hun informatie te verzamelen.
Het belangrijkste punt is dat een webinar educatief en informatief moet zijn in plaats van een verkooppraatje. Anders laten mensen het midden in het webinar liggen.
6. Social media
Sociale media zijn een onderdeel geworden van het leven van de moderne samenleving. Individuen gebruiken het om nieuwe dingen te leren en te ontdekken die verband houden met hun interesses. Niet alleen dat, maar sociale media stellen gebruikers in staat om in contact te komen met populaire figuren uit hun gekozen interessegebieden van over de hele wereld.
Het genereren van leads via sociale media omvat het doorzoeken van relevante accounts met behulp van trefwoorden of hashtags en het bereiken van hen. Als u bijvoorbeeld samenwerkt met een leider in het veld, zoals Gary Vee , Neil Patel of Larry Kim (bekende marketing beroemdheden), kunt u uw naamsbekendheid vergroten en kunt u profiteren van conversies.
Bovendien genereert het weergeven van advertenties op sociale media veel leads en kunt u uw campagnes probleemloos volgen.
7. Verwijssysteem
Verwijzingen zijn veel effectiever dan zelfpromotie. Er zijn verschillende soorten verwijzingsprogramma’s die u kunt gebruiken om de details van nieuwe prospects te krijgen.
Individuen verwijzen uw bedrijf door naar andere mensen in een verwijzingssysteem en moedigen hen aan om te overwegen uw bedrijf te gebruiken. In ruil daarvoor wordt soms een uitkering verstrekt aan de doorverwijzer. Dit kan in de vorm van commissies of freebies zijn.
Bovendien is op basis van sommige onderzoeken gebleken dat B2B-verwijzingen een hogere conversieratio hebben. Het gebruik van een verwijzingsprogramma kan dus zeer nuttig zijn bij het genereren van kwaliteitsleads.
8. Online marketingvideo’s
Video’s zijn de laatste tijd een belangrijk onderdeel geworden van het runnen van een bedrijf. Het brengt effectief op de markt en maakt contact met het publiek en bouwt vertrouwen op. Het toevoegen van video’s aan uw leadgeneratie campagne zult u niet teleurstellen.
U kunt video’s over uw bedrijf toevoegen of oplossingen voor een complex probleem uitleggen. Het is beter om je video kort te beschrijven en aan het einde een call-to-action toe te voegen, samen met contactformulieren voor het beste resultaat.
Video’s kunnen worden toegevoegd aan bestemmingspagina’s, e-mailcampagnes en meer.
Conclusie
Het genereren van leads kan veel effectiever zijn dan simpelweg vertrouwen op mond-tot-mondreclame, mits goed gedaan. Bovenstaande methoden zijn beproefd en hebben een hoge mate van effectiviteit voor het genereren van leads. De methode die voor u moet worden gebruikt, is afhankelijk van factoren zoals budget, branche, locatie, doelgroep en meer.