LinkedIn Kennis

Hoe maak ik een bedrijfsprofiel op LinkedIn?

door | feb 18, 2021 | Linkedin

Kennis is de sleutel voor een groeiende organisatie. Bespaar tijd en geld met de juiste processen en vind nieuwe innovaties waardoor jouw bedrijf nieuwe stappen kan maken.

Hoe maak ik een bedrijfsprofiel op LinkedIn?

LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. Om een bedrijfsprofiel op te zetten moet je wel een persoonlijk profiel hebben waaraan je vervolgens het bedrijfsprofiel als werkgever, opdrachtgever of als eigen bedrijf kunt toevoegen. Is het handig om een zakelijk LinkedIn profiel te hebben? Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. In deze vijfdelige blogserie leg ik de mogelijkheden uit van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. Wat zijn showcases, wat kun je met een carrièrepagina, wat zijn goede updates en wat kan je met de statistieken.

 

Waarom een LinkedIn bedrijfspagina

Op dit moment van schrijven zijn er, naast dertig miljoen persoonsprofielen, bijna anderhalf miljoen Nederlandse bedrijfspagina’s op LinkedIn (mede door automatisch gegenereerde bedrijfsprofielen die je kunt claimen). Drie op de vier LinkedIn leden gebruikt LinkedIn om op de hoogte te blijven van zakelijk nieuws of om informatie over bedrijven te verzamelen. Uit onderzoek van LinkedIn is gebleken dat Linkedin 277% effectiever is in het genereren van leads dan Facebook of Twitter. Tijd om het zakelijke profiel van LinkedIn dus echt serieus te gaan nemen.

Er zijn verschillende takken van sport binnen de bedrijfspagina, om je bedrijf te versterken en te promoten. Je hebt onder andere de volgende mogelijkheden:

  • je als bedrijf mooi en goed profileren, bijvoorbeeld door updates te plaatsen die met jouw bedrijf of onderneming te maken heeft.
  • binding creëren met toekomstige en huidige werknemers.
  • je producten en/of diensten profileren, bijvoorbeeld door informatieve updates met nieuwtjes, of tips te plaatsen die met deze producten en/of diensten te maken hebben.
  • adverteren zodat je meer naamsbekendheid krijgt bij de leden van LinkedIn.
linkedin prestaties

Persoonlijk profiel gebruikt als zakelijk profiel

Je ziet het wel eens voorbij komen op LinkedIn, persoonlijke profielen die zakelijk gebruikt worden. Buiten dat dit  niet mag volgens de voorwaarden van LinkedIn, is het ook niet slim omdat:

  • Het bedrijfsaccount niet kunt koppelen aan je werknemers
  • je niet kunt adverteren
  • Geen statistieken kunt zien
  • LinkedIn leden je misschien als spammer gaan rapporteren.
  • je niet kunt profiteren van andere zakelijke voordelen, zoals het gebruik van een carrièrepagina om personeel te werven of showcases om specifieke over je producten en of diensten te informeren.

Ik kan me wel voorstellen dat bijvoorbeeld zzp’ers er voor kiezen hun persoonlijk profiel zakelijk te gebruiken. Wat ik dan wel wil adviseren is om ook als persoon je profiel te blijven inrichten, dus een persoonlijke foto en teksten vanuit je eigen persoon geschreven.

Een bedrijfspagina aanmaken

Denk je dat jouw bedrijf  baat heeft bij een bedrijfspagina (voor een zzp’er kan het bijvoorbeeld een keuze zijn om dit niet te doen), dan ga ik je nu helpen met het opzetten van het zakelijke profiel. Log in op je persoonlijke profiel en klik bovenin in je menubalk op ‘Werk’ en kies onderaan voor ‘Bedrijfspagina maken’.

Voer je bedrijfsnaam in van het bedrijf waarvoor je het account aanmaakt en bevestig dat je het recht hebt om deze pagina voor desbetreffend bedrijf aan te maken. Bedenk ook hoe je de URL er uit wilt laten zien, deze kun je maar eenmalig aanmaken en niet meer aanpassen.

Naam bedrijfspagina LinkedIn wordt geweigerd

Op het moment dat de naam al bestaat, of een bedrijf heeft al een naam die er erg op lijkt, lukt het je niet om het profiel aan te maken. Heel vervelend als die andere naam, die er op lijkt, niet van jouw bedrijf is. Op dat moment zul je of creatief moeten zijn of contact op moeten nemen met LinkedIn.

De helpdesk van LinkedIn werkt erg prettig en snel is mijn ervaring, vaak heb je binnen een paar uur of in ieder geval de zelfde dag al antwoord. Vul het contactformulier in met je vraag, in dit geval of ze je een profiel met je bedrijfsnaam willen toewijzen.

Is het gelukt met de bedrijfsnaam, dan kom je in direct in het beheer van je bedrijfspagina terecht, tabblad ‘Pagina’. Vanuit hier kun je alle velden bewerken en bepalen hoe jouw profielbezoekers je bedrijfspagina zien.

Achtergrondfoto

Het is belangrijk om een goede omslagfoto te kiezen die uitstraalt wat je jouw onderneming uit wilt laten stralen. Kies liever voor een echte foto in plaats van een stockfoto. Bij kleinere ondernemingen wordt het erg gewaardeerd als de werknemers er op staan.

Je omslagfoto of banner moet een .jpeg, .gif of .png zijn, 1128 x 191 pixels en maximaal 2 MB groot en je past het aan door op het potloodje rechtsboven te klikken.

 

Pagina bewerken en informatie toevoegen of aanpassen

Rechts in de bovenhoek vind je de optie ‘Tools voor beheerders’ waar onder andere de paginabeheerders toegevoegd worden. Wil je je foto, kopregel en infotekst aanpassen, dan klik je op het potloodje.

In het bewerkingsveld heb je onder andere de volgende mogelijkheden

1. Het logo dat op je bedrijfspagina zelf verschijnt, linksboven, moet een .jpeg, .gif of .png zijn, 300 x 300 pixels en max 2 MB groot. Let op: er komt een wit randje om het logo heen, van LinkedIn zelf, dus houd daar rekening mee. Als je een wat minder wit logo achtergrondje hebt bijvoorbeeld, kan dat heel lelijk worden.

2. Kies de taal, of talen, waarin je je profiel wilt profileren en optimaliseren. Bedenk goed hoe je wilt dat (potentiële) klanten, werknemers of andere geïnteresseerden jouw bedrijf willen vinden.

3. Kies in welke standaardtaal je het profiel wilt tonen (Engels of Nederlands) bij het voeren van meerdere talen.

4. Check of je bedrijfsnaam goed staat. Let op: je kunt je bedrijfsnaam aanpassen, maar niet de URL!

5.Voer de bedrijfsgegevens goed in, inclusief bezoekadres(sen) en telefoonnummer.

6.Kies een goede call to action button.

7.Kies een krachtige slogan van maximaal 120 tekens waarmee je mensen nieuwsgierig maakt op het moment dat ze die regel ergens zien (bij een reactie bijvoorbeeld).

8. Schrijf een duidelijke info stuk over je bedrijf maar vanuit de ‘wij’ vorm. Vertel wie jullie zijn, wat jullie doen en vooral wat jullie voor de lezer kunnen betekenen. Je hebt hiervoor 2.000 tekens tot je beschikking en moet er minimaal 250 van benutten.

9. Kies maximaal 20 sterke specialismen. Denk hierbij aan je producten, diensten maar ook competenties die jullie beheersen, bijvoorbeeld ISO certificaten en dergelijke.

10. kies drie krachtige herkenbare hashtags die je uitlicht op je pagina en welke mensen kunnen volgen. Tevens kun je hier, als een van de drie uitzonderingen, reageren op andere content die met dezelfde hashtags zijn geschreven.

Als je klaar bent kun je rechtsboven op ‘Weergeven als lid’ klikken om te zien hoe je bezoekers je profiel zien.

Ben je aan de voorkant, dan kun je weer terug naar de bewerking in de achterkant door op ‘Weergeven als beheerder’ te klikken.

Waar vind ik het bedrijfsprofiel terug

Klik je op ‘Ik’ bovenin je menubalk, dan zie je je bedrijfspagina terug onder ‘Beheren’. Je kunt daarmee rechtstreeks naar je bedrijfsprofiel. Ook op homepage vind je je bedrijfspagina(‘s) terug in de linker kolom.

Hulp nodig bij je LinkedIn bedrijfsprofiel? Neem contact met mij op om te bekijken hoe ik je van dienst kan zijn. Ook voor LinkedIn persoonlijke profielen, bijvoorbeeld als digitaal visitekaartje van je werknemers.  Ik neem graag de mogelijkheden met je door.

Word LinkedIn Expert

Ontdek bewezen strategieën voor succes op LinkedIn! Maandelijks delen we essentiële tips en trucs om zelf expert te worden. 

Volg ons op LinkedIn

Populaire post

Onze meest geliefde post

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te worden. Helaas is de realiteit anders. Niet alle leads zijn even waardevol en sommige hebben meer aandacht nodig dan andere. Dit is waar lead scoring...

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Als ondernemer is het opstellen van een verkoopproces een essentiële stap om de verkoop van producten of diensten te optimaliseren. Een verkoopproces is een gestructureerde aanpak om de verkoop te stimuleren en te beheren, van het eerste contact met de klant tot het...

Wil jij zelf expert worden?

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

Z

100% Tevredenheidsscore op Google.

Z

1000+ leden in onze nieuwsbrief.

Z

8+ jaar ervaring op LinkedIn.

Onze kennisbank

Zelf zakelijke leads genereren? Lees onze kennisbank

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te...

Wat is Lead nurturing?

Wat is Lead nurturing?

In de huidige concurrerende markt is het vinden van potentiële klanten slechts de eerste stap in het verkopen van...