LinkedIn Kennis

Is LinkedIn aan het uitsterven? Wat je moet weten

door | dec 30, 2022 | Linkedin

Kennis is de sleutel voor een groeiende organisatie. Bespaar tijd en geld met de juiste processen en vind nieuwe innovaties waardoor jouw bedrijf nieuwe stappen kan maken.

Work It Daily krijgt steeds meer gebruikers die vragen: “Gaat LinkedIn dood?”

Deze vraag is niet alleen van mensen die op zoek zijn naar een baan. Ook professionals, recruiters en leidinggevenden zijn ontevreden over de site en vragen zich af of het wel de juiste weg is, zoals het beweert te zijn.

Het wordt steeds moeilijker om te netwerken. Als professionals elkaar ontmoeten en een uitwisseling beginnen, zullen ze na het eerste gesprek waarschijnlijk geen contact meer kunnen opnemen met hun contactpersoon. Wervingsbureaus nemen dagelijks contact op met sollicitanten en niemand reageert. LinkedIn werkte erg goed. Wat veranderde? Wat heeft het voor zin om in de eerste plaats ter plaatse te zijn geweest?

LinkedIn is niet aan het uitsterven… Het is gewoon aan het veranderen

Is mogelijk om dit te interpreteren als een indicatie om u te vertellen dat LinkedIn failliet is gegaan. Het is niet. LinkedIn gaat niet dood. Het is aan het veranderen.

In werkelijkheid zou LinkedIn je vertellen dat dit niet zo is. Door het te analyseren op basis van het gebruikersaccount dat ze hebben, hebben ze momenteel meer dan 660 miljoen mensen die het platform gebruiken. Dit aantal neemt toe. De zogenaamde “dood” die we denken te ervaren met LinkedIn is eigenlijk slechts een evolutie. De manier waarop mensen LinkedIn gebruiken is ingrijpend veranderd. Het is niet meer mogelijk om de dingen die je vroeger op LinkedIn deed uit te voeren. LinkedIn is veranderd en dat is prima.

Toen LinkedIn voor het eerst uitkwam, was het het eerste sociale netwerk. De eerste gebruikers waren enthousiast over het platform en maakten er volop gebruik van. Mensen zouden elkaar ontmoeten. Ze zouden gesprekken aangaan. De ervaring om op LinkedIn te zijn was een geweldige ervaring waarin mensen relaties opbouwden met mensen waarmee ze anders nooit een band zouden hebben gevormd. Het was echt een online sociaal netwerk.

Dat was echter toen het klein was.

Met de brede acceptatie heeft het potentieel van sociale netwerken zijn aantrekkingskracht verloren. Een meerderheid van de gebruikers die LinkedIn gebruiken, gebruikt het platform niet ten volle. Wat heeft dat voor invloed op de algehele prestaties van LinkedIn in het algemeen?

LinkedIn is niet langer een sociaal netwerk

De realiteit is dat LinkedIn niet langer een platform voor sociale media is. Met 660 miljoen gebruikers die het gebruiken, is het geen echt sociaal netwerk. Het is een marktplaats voor sociale interactie.

Als iets gratis is, zoals LinkedIn, is het een product. Je maakt deel uit van het product dat ze verkopen. Dat is de reden waarom LinkedIn een marktplaats voor sociale media is. Overweeg het. Hoe verdient LinkedIn zijn winst?

Recruiters betalen veel geld om toegang te krijgen tot potentiële kandidaten. Bedrijven en verkopers betalen grote bedragen om hun gegevens op uw feeds te publiceren om leads te creëren. De manier waarop je LinkedIn gebruikt is nu een geavanceerde gele pagina. Als u een werkzoekende bent, is dit een plek om naar bedrijven te zoeken en om bedrijven te vinden waarbij u zich wilt aansluiten. Als u op zoek bent naar een baan, bent u een bedrijf dat probeert uw talenten of uw diensten te promoten bij een potentiële werkgever. LinkedIn is een site om te zoeken naar bedrijven in alle soorten en maten, ongeacht of u een echt bedrijf of een werkzoekende bent.

Op dezelfde manier is Facebook de moderne witte pagina’s. Het is helemaal gratis. Waar gebruik je Facebook voor? Om contact te maken met mensen die je kent.

LinkedIn is de nieuwe gele pagina’s. Bedrijven zouden een vergoeding betalen om op de gele pagina’s te adverteren om een betere aanwezigheid te krijgen. Vandaag en dat is wat LinkedIn is.

Het product ben jij, en daar hoef je je niet voor te schamen. Gelukkig hebben we LinkedIn. Het zijn de geavanceerde gele pagina’s die we nodig hebben en dat betekent dat elke persoon op de planeet op LinkedIn moet zijn. We moeten onze profielen optimaliseren en we moeten begrijpen hoe het wordt gebruikt.

Het netwerkaspect is bereikt. Er is een reden dat slechts een handvol individuen er verbinding mee maken of relaties aangaan, omdat ze geen inzet hebben om mee te spelen. Het rendement op investeringen is er niet meer. Uiteindelijk is het een kans om een website voor uw bedrijf of uw profiel te maken.

Sociaal netwerk versus sociale marktplaats

De positieve kant is dat je nu evenementen kunt organiseren via LinkedIn. Het is helemaal gratis, en het zal een enorm voordeel zijn als mensen online evenementen gaan creëren en zelfs met elkaar communiceren, en dit zal de sociale markt enigszins helpen verbeteren, maar het zal het probleem niet volledig oplossen.

Als LinkedIn geen social media platform meer is, wat is dan het alternatief? Het platform dat LinkedIn volgt, zal het spel van netwerken fundamenteel veranderen. Het zal een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we netwerken, zoals LinkedIn een paar jaar geleden deed.

We hebben een geheel nieuw sociaal netwerk nodig waarmee we weer mensen kunnen ontmoeten. LinkedIn kan dit niet meer doen omdat het wederom geen sociaal netwerk is. Het is een marktplaats voor sociale interactie. Het nieuwe sociale netwerk dat is ontworpen voor professionals zal de manier veranderen waarop we verbinding maken voor elk beroep en op elk gebied, ongeacht het niveau van expertise of passie. Het is er al.

LinkedIn gaat uiteindelijk niet dood, zo blijkt. Het is gewoon niet langer een online sociaal netwerk vanwege zijn omvang. Je kunt nog steeds contact maken en verbindingen leggen met andere mensen, maar verwacht niet dat de hele wereld open is. Verwacht niet dat iedereen op je berichten reageert. Verwacht niet dat iedereen naar je toe gaat, want dit is niet waarvoor het is ontworpen.

Laten we dankbaar zijn dat we het hebben, want wat het ons de komende jaren zal brengen, is zeker iets om naar uit te kijken en om om te glimlachen.

Word LinkedIn Expert

Ontdek bewezen strategieën voor succes op LinkedIn! Maandelijks delen we essentiële tips en trucs om zelf expert te worden. 

Volg ons op LinkedIn

Populaire post

Onze meest geliefde post

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te worden. Helaas is de realiteit anders. Niet alle leads zijn even waardevol en sommige hebben meer aandacht nodig dan andere. Dit is waar lead scoring...

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Als ondernemer is het opstellen van een verkoopproces een essentiële stap om de verkoop van producten of diensten te optimaliseren. Een verkoopproces is een gestructureerde aanpak om de verkoop te stimuleren en te beheren, van het eerste contact met de klant tot het...

Wil jij zelf expert worden?

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

Z

100% Tevredenheidsscore op Google.

Z

1000+ leden in onze nieuwsbrief.

Z

8+ jaar ervaring op LinkedIn.

Onze kennisbank

Zelf zakelijke leads genereren? Lees onze kennisbank

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te...

Wat is Lead nurturing?

Wat is Lead nurturing?

In de huidige concurrerende markt is het vinden van potentiële klanten slechts de eerste stap in het verkopen van...