Bloggen is niet voorbehouden aan digitaal onderlegde mensen – met LinkedIn; iedereen kan in enkele ogenblikken een aantrekkelijke (en inzichtelijke) blog opzetten.
Deze eenvoudige gids helpt u bij het publiceren van een professionele, deelbare en duurzame blog die u kan helpen contacten op te bouwen en klanten aan te trekken.
Dit is geen artikel over het waarom van bloggen, maar over het hoe. Ik zal je een snel overzicht geven van de weinige technische details die je onder de knie moet krijgen om te bloggen via de desktopsite (deze blog is niet van toepassing op mobiele gebruikers).
1- Je hebt toch een profiel?
U wilt niet dat uw lezers worden geleid naar een profiel dat verouderd, onvolledig of verstoken is van nuttige informatie. Het perfectioneren van een profiel kan het onderwerp zijn van een heel ander bericht, maar controleer voordat je blogt de basis:
- Profielfoto van goede kwaliteit – check!
- Huidige positie correct – check!
- Sterke beschrijving en samenvatting – check!
Dus laten we aannemen dat je je profiel hebt opgeschoond en aan de slag kunt gaan…
2 – Aan de slag
Het is eenvoudig om een conceptartikel te maken.
Op de voorpagina, waar je normaal gesproken een update plaatst, klik je op het icoontje ‘Schrijf een artikel’.
Dit opent een conceptblog (laat je niet afschrikken door een groot leeg scherm).
Ik vind het makkelijker om mijn blog vooraf op te stellen in Word of iets dergelijks. Ik kan het dan kopiëren/plakken in de LinkedIn-sjabloon. Dit kan worden gezien als een beetje ouderwets, maar het geeft me rust.
Als u uw concept wilt opslaan om er later aan te werken, sluit u uw scherm. Je blog wordt automatisch opgeslagen .
3 – Een woord over de krantenkoppen
U kunt verstrikt raken in het proberen een slimme kop te creëren. Niet doen.
Houd het eenvoudig, beschrijvend en to the point.
Ja, je kunt creatief zijn met alliteratie of woordspelingen , maar niet ten koste van je lezers vertellen wat je blog is en waarom ze het zouden moeten lezen.
Enkele snelle tips:
- Houd de koppen onder de tien woorden
- Artikelen in lijststijl met bijbehorende koppen presteren goed
- Laat uw kop tot het einde staan – het is vaak gemakkelijker om uw kop te reverse-engineeren nadat u uw blog hebt geschreven
- Denk ook na over het gebruik van tussenkopjes om uw tekst op te splitsen in gemakkelijk verteerbare delen. Meer over subkoppen hieronder.
En vergeet niet om een opvallende headerafbeelding toe te voegen aan de voorkant van je blog. Sleep gewoon naar de sjabloon boven uw kop – en dat brengt me op…
4 – Creatief worden met aanvullende inhoud
U hoeft er hopelijk niet van overtuigd te worden dat stapels platte tekst onaantrekkelijk en moeilijk te lezen zijn.
Gebruik creatieve media om uw tekst op te splitsen en persoonlijkheid aan uw blog toe te voegen.
Je kunt sterke afbeeldingen vinden op rechtenvrije sites zoals Unsplash om je blog tot leven te laten komen.
Om media toe te voegen, klikt u op het rechthoekige + pictogram links van de sjabloon en kiest u wat voor soort media u wilt toevoegen. Met dia’s kunt u een presentatie weergeven vanaf een geschikt platform ( Slideshare werkt het beste). Met links kunt u hyperlinks naar andere pagina’s maken. Of gebruik het hyperlinkpictogram aan de rechterkant van het hoofdmenu om naar een andere pagina te linken.
Snippets is een andere manier om tekst en media weer te geven, die ik voorlopig zal negeren. De beste manier om grip te krijgen op het toevoegen van inhoud is door te spelen. Houd het voorlopig bij simpel.
5 – Afwerkingen die het verschil maken
Zodra je je tekst hebt voltooid – en proefdruk hebt gegeven – kun je de finishing touch toevoegen die je blog leesbaarder en aantrekkelijker maakt.
U kunt uw subkoppen ook opmaken met behulp van de opmaaktool:
- Dit is rubriek 1
- Dit is rubriek 2
Gebruik deze tool in plaats van simpelweg vetgedrukt of onderstreept te maken – dit helpt bij zoekmachineoptimalisatie.
Klaar om te publiceren? Druk gewoon op ‘Publiceren’!
Nu je de finishing touch hebt toegevoegd, ben je klaar om te publiceren. Dus druk gewoon op de grote blauwe knop ‘Publiceren’ in de rechterbovenhoek van uw scherm.
En je bent klaar… bijna.
Nog een laatste ding!
Ok, dit brengt me bij stap zes… maar onthoud – je hebt mensen nodig om je blog te vinden. Dus als je eenmaal hebt gepubliceerd, zorg er dan voor dat je:
- Vergezel je bericht met een update van je feed – als je op publiceren drukt, wordt je gevraagd dit te doen, dus negeer deze stap niet
- Deel met uw andere sociale netwerken zoals Twitter of Facebook
- E-mail de link naar klanten, contacten of collega’s die mogelijk geïnteresseerd zijn
- Reageer op berichten van anderen over soortgelijke onderwerpen en voeg een link naar je blog toe
- Herinner mensen eraan dat je hebt geblogd – je kunt meer dan eens een statusupdate over een blog plaatsen. Zorg er wel voor dat u niet overgaat tot spammen!
Ik hoop dat je dit nuttig vond – en laat het me weten als je zelf nog tips hebt. Ik heb gedeeld wat ik heb opgepikt door gewoon te doen – ik weet zeker dat er nog meer te leren valt!