LinkedIn is verreweg het belangrijkste sociale netwerk om zakelijke kopers te bereiken en contact te maken met professionals in het algemeen en daarmee een van de belangrijkste platforms in B2B sociale media (en in toenemende mate in contentmarketing). Het netwerk stelt u in staat om relaties op te bouwen, thought leadership te vestigen, leads te genereren, inzichten te verwerven, marktonderzoek uit te voeren, reputatie te verbeteren en online communities op te bouwen.
1. Creëer bewustzijn en verbeter de reputatie.
LinkedIn is een ideaal platform om uw online aanwezigheid te vergroten. Met meer dan twee professionals die zich elke seconde aanmelden op , hebben bedrijven de mogelijkheid om te netwerken met een toenemend aantal interessante contacten. Door de verschillende persoonlijke en groepsfuncties in te gebruiken, kunnen bedrijven en de mensen die hen vertegenwoordigen hun zichtbaarheid en geloofwaardigheid verbeteren, zowel als individu en (dus) als merk.
Vergeet het gebruik van statusupdatefunctionaliteit niet, een onderbenutte functie, hoewel de updates met het nieuwe ontwerp prominenter zichtbaar zijn op de startpagina.
2. Gedachtenleiderschap en influencermarketing.
Verschillende functies stellen u in staat om uzelf te positioneren als een leider in een bepaald domein. Van het leveren van hoogwaardige content, het verbeteren van je persoonlijke profiel en deelname aan LinkedIn-community’s tot het beantwoorden van vragen: het netwerk is een vruchtbare voedingsbodem voor denk- en praktijkleiders die betrouwbare adviseurs willen worden. Leiderschap en reputatie gaan hand in hand met invloed. Aangezien het belangrijkste doel van LinkedIn netwerken is, stelt het je ook in staat om andere beïnvloeders te identificeren en te betrekken.
3. Verkoop en genereren van leads.
LinkedIn is waarschijnlijk het beste netwerk om leads te genereren. Bovenop traditionele technieken zoals het vermelden van interessante inhoud die potentiële klanten kunnen downloaden of verkeer naar relevante bronnen leiden, biedt LinkedIn zeer persoonlijke manieren om potentiële leads te identificeren, aan te trekken en klanten te maken. Dit gebeurt door een goede combinatie van luisteren, analyseren, participeren, delen, netwerken en reageren. Netwerken met potentiële klanten en hen indirect via LinkedIn op de hoogte brengen, vergroot de kans om te verkopen.
Klanten en prospects posten eerder vragen en behoeften; 18% zijn groepsgerelateerde berichten, waardoor de B2B-marketeers nieuwe leads kunnen identificeren. Nog eens 18% zijn content sharing en like content, wat je inzicht geeft in wat zij interessant vinden.
Door op LinkedIn antwoord te geven op vragen, kun je knowhow aantonen. Als uw oplossing/antwoord, in de vorm van een antwoord op een vraag, is waar potentiële klanten naar op zoek zijn, nemen zij contact op.
4. Sociale CRM.
LinkedIn is ideaal in een sociale CRM-context: het stelt ons in staat om potentiële klanten en andere contacten beter te bekijken. Dat kan met eenvoudige Social CRM-applicaties en met ‘connectors’ voor bijvoorbeeld Outlook. Hoewel de meeste Social CRM-oplossingen integratie met LinkedIn bieden, kunt u ook een basisintegratie van uw contacten instellen, aangezien LinkedIn Google Contacten ondersteunt. Een voordeel van een sociale CRM-tool is dat u hiermee in realtime kunt zien wat uw contacten op LinkedIn doen, wat waardevolle aanvullende informatie biedt over hun gedrag en voorkeuren. LinkedIn zelf stelt je in staat om deze informatie in zijn eigen omgeving in te zien bij het targeten van een contact.
5. Verkeersopbouw.
Een van de sterke punten van LinkedIn die niet vaak wordt genoemd, is de kracht bij het opbouwen van links en het genereren van verkeer. Net als andere sociale netwerken heeft LinkedIn een social sharing-knop waarmee u content kunt delen in uw statusupdates (die zichtbaar zijn op de homepage) en in LinkedIn Groups (communities) waarvan u lid bent. Dit werkt vooral goed voor zakelijke inhoud en kan leiden tot virale effecten. Zakelijke content wordt vaak vaker gedeeld via LinkedIn dan via Facebook.
6. Luisteren en inzicht krijgen.
Last but zeker not least: LinkedIn is perfect om te luisteren, vragen te stellen en inzichten op te doen. En dat geldt voor alle social media marketing!