1. Stel jouw groepen samen
Toen je je voor het eerst aanmeldde voor LinkedIn, heb je waarschijnlijk het hele groepsgedeelte omzeild. Of misschien werd je gek en voegde je je bij alle mogelijke (geen oordeel hier) – en heb je er daarna nooit meer over nagedacht. Neem even de tijd om door jouw lijst te bladeren en verwijder alle items die niet nuttig zijn. Zoek vervolgens twee tot drie die eruit zien alsof ze interessant genoeg zijn om aan deel te nemen. Of in ieder geval interessant genoeg om af en toe te lezen. Denk bij het zoeken naar mensen om lid te worden van jouw branche, locatie en functietitels.
2. Werk jouw huidige verantwoordelijkheden bij
Ben je net van baan veranderd en heb je het zo druk gehad met aanpassen dat je bent vergeten je profiel bij te werken? Of misschien heb je een paar nieuwe taken op je genomen waarvan je contacten op de hoogte zouden moeten zijn. Zorg er hoe dan ook voor dat jouw huidige functie up-to-date is met uw titel, locatie en verantwoordelijkheden. Dat is tenslotte een van de eerste dingen die mensen op je profiel bekijken.
3. Filter op jouw vaardigheden en aanbevelingen
Weet je nog dat je op “toevoegen” klikte bij elke goedkeuring die iemand je stuurde omdat je zo opgewonden was dat mensen dachten dat je geweldig was in, nou ja, wat dan ook? Hoe geweldig dat ook voor jou was, sommige vaardigheden en aanbevelingen zouden niet moeten slagen. Zie dit als jouw tijd om de poort te bewaken.
4. Pas jouw LinkedIn-URL aan
Net als bij elk ander sociaal netwerk, krijg je een zeer lange URL-link wanneer je voor het eerst lid wordt. Hoewel het je geen pijn doet om die te houden, helpt het ook niet. Wat is tenslotte aantrekkelijker: Kaitlyn0121912 of KaitlynRussell? Wijzig dus jouw huidige URL zodat deze het beste jouw professionele zelf weerspiegelt.
5. Vraag om een aanbeveling
Als je een sollicitatiegesprek voert, kom je ongetwijfeld op dat punt in het proces waar je een paar rondes voorbij bent gekomen: zou je het erg vinden om wat referenties op te sturen? De aanbevelingen van LinkedIn zijn hiervoor de perfecte kortere weg. Omdat je al weet wie denkt dat je getalenteerd bent en welke van jouw vaardigheden zij het meest waarderen. Beter nog? Mensen die door je profiel scrollen, zullen zien dat je een geweldige werknemer bent die mensen in het openbaar willen onderschrijven. Neem dus een paar minuten de tijd en vraag een vorige supervisor, een collega of jouw huidige werkgever om een paar minuten te besteden aan het schrijven van een aanbeveling.
6. Werk jouw foto bij
Je kent het belang van jouw LinkedIn-foto. Het moet aantonen dat je zelfverzekerd, succesvol en betrouwbaar bent. Dus, hoe moeilijk het ook is. Dit is het moment om die half bijgesneden foto van jou op een feestje te verwijderen of de selfie en professioneel te worden.
7. Volg de juiste mensen
Geloof het of niet, LinkedIn gaat veel verder dan uw persoonlijke netwerk. Hiermee kun je gelijke tred houden met mensen in jouw branche en met succesvolle mensen die jou inspireren. Door belangrijke leiders en beïnvloeders te volgen, wordt jouw nieuwsfeed gevuld met advies dat voor jou relevant is.
8. Herschrijf jouw kop
Hier is een bekend feit: jouw kop is een van de eerste dingen die mensen zien wanneer ze jouw profiel bekijken. Hier is een niet zo bekend feit: elke keer dat je jouw huidige positie of bedrijf wijzigt, stelt LinkedIn jouw kop standaard in op jouw bijgewerkte titel. Zoals je misschien wel vermoedt, is dat niet de beste manier om recruiters aan te trekken. In plaats daarvan wil je een boeiende en unieke kop waarmee je jezelf onderscheidt van alle andere gebruikers op de site.
9. Maak contact met jouw teamleden
Dit is misschien het gemakkelijkste dat je vandaag doet. Aangezien het een professioneel netwerk is, is het belangrijk dat je het in jouw voordeel gebruikt en contact houdt met iedereen in jouw kantoor. Afhankelijk van de grootte van jouw bedrijf, kun je alleen verbinding maken met jouw afdeling, of deze ook uitbreiden naar andere mensen.





