Vijf redenen waarom het nu tijd is om te automatiseren
Bij SDG Works weten we dat nù de tijd is om te investeren in digitalisering. In dit artikel geven we vijf redenen waarom.
Als bedrijf streef je naar efficiëntere processen, makkelijker werken en minder fouten. In de dagelijkse praktijk vindt nog veel handwerk plaats: papier, apps en spreadsheets. Dit handwerk gaat het genoemde streven niet realiseren. Automatisering kan dit wel.
Reden 1. Je wilt geen omzet mislopen
Wanneer je bestaande bedrijfsprocessen automatiseert, verbeter je de productiviteit en investeer je in efficiënter werken. Veel processen in de bouw worden gekenmerkt door de hoge mate van handmatig werk. De foutgevoeligheid hiervan wordt merkbaar in de productiviteit én in de omzet.
Een voorbeeld hiervan is ongeregistreerd meerwerk. Als een medewerker aan het eind van de week zijn weekstaat nog moet invullen, is de kans groot dat diegene de gemaakte meerwerkuren niet meer weet. Deze ontbrekende uren worden vervolgens ook niet ingevuld en gefactureerd.
Reden 2. Je wilt nu weten hoe het ervoor staat
In je portemonnee kun je het meteen zien als je geld hebt uitgegeven. Maar binnen je organisatie krijg je vaak pas aan het einde van de maand de cijfers. Dat terwijl je op ieder moment inzicht wilt hebben in de bedrijfs- en projectresultaten. Met inzicht kun je immers controle en invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering. Maar al te vaak wordt te laat ontdekt dat de werkelijke kosten hoger uitvallen dan begroot. Wanneer hier geen goede afspraken over zijn gemaakt, liggen de financiële risico’s bij jou.
Reden 3. Je wilt tijd en geld besparen door efficiënter te werken
In de praktijk wordt nog veel gewerkt met papieren bonnen, spreadsheets en verschillende apps. Dit lijkt makkelijk om “even snel iets vast te leggen”, maar het probleem is dat geregistreerde informatie vaak een doel heeft. Denk aan de verwerking van gewerkte uren ten behoeve van de facturatie of verloning.
Het gevolg hiervan is dat de registratie een lange doorlooptijd heeft: verschillende mensen hebben achteraf veel werk aan het (opnieuw) invoeren van diezelfde informatie. Om navraag te doen over die uren wordt bijvoorbeeld nog een telefoontje gepleegd. Voordat de geregistreerde uren eindelijk facturabel zijn ben je een hele tijd verder.
Bij een geautomatiseerd proces behaal je hier een enorme tijdswinst op. Met één druk op de knop kan een uitvoerder bijvoorbeeld zijn uren invullen en is dit gelijk binnen bij de administratie. En op die manier kun je als bedrijf sneller factureren.
Reden 4. Je wilt de focus van je medewerkers vasthouden
Regelmatig terugkerende taken kun je automatiseren. Op deze manier creëer je meer tijd en ruimte voor je medewerkers om zich bezig te houden met meer uitdagende werkzaamheden. Een uitvoerder is bijvoorbeeld liever bezig met het project dan met het administratieve meerwerk eromheen.
Reden 5. Je wilt de opdrachtgever centraal stellen
Opdrachtgevers worden steeds veeleisender. Tegen een zo laag mogelijke prijs verwachten zij de hoogste kwaliteit, transparantie en uitgebreide service rondom projecten. Door te automatiseren kun je als bedrijf de focus leggen op het ontzorgen van de opdrachtgever. Automatisering stelt je in staat om minder tijd kwijt te zijn aan administratieve taken. Met de juiste tools heb je tevens scherp inzicht in wat er speelt en kun je sneller anticiperen op behaalde resultaten en uitkomsten.
Met automatisering kun je slimmer werken
Automatisering biedt veel nieuwe mogelijkheden om het werk te vereenvoudigen en te verbeteren. Met de juiste oplossingen kun je je processen efficiënter inrichten. Daarom is het nu tijd om kritisch te kijken naar je organisatie, je processen en je IT.