1. Feedback van klanten zal de inhoud blijven stimuleren
Personalisatie is essentieel op twee niveaus: individueel en groep. Wanneer je feedback van jouw klanten ontvangt en die gebruikt om inhoud te maken, verhoogt dit de respons.
Dit is door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC), die verwijst naar inhoud van elk type die op de een of andere manier wordt beïnvloed door de voorkeuren van het publiek. Dit omvat onder meer tekst, afbeeldingen en audiovisuele inhoud. Een veel voorkomende vorm van gebruik van UGC is het verzamelen en weergeven van feedback van klanten en productrecensies op websites.
De sleutel hier is om te beslissen wanneer feedback moet worden verzameld. Je kunt eenvoudige modules zoals upvote- en downvote-knoppen gebruiken die zijn ingesloten in marketing-e-mails. Of je kunt de klant naar een langere enquête leiden nadat je eenvoudigere vragen heeft gesteld.
2. E-mails worden interactiever
Mensen hebben een minimale aandachtsspanne, daarom is het van vitaal belang om ze vanaf het begin bij uw inhoud te betrekken. Het komende jaar zullen er meer responsieve e-mails zijn waarmee klanten vanaf hun mobiele telefoon kunnen communiceren.
Ze kunnen acties uitvoeren zoals promotionele betrokkenheid en klikken vanuit de e-mail. Hierdoor zullen uw e-mails professioneler en waardevoller overkomen.
3. Inhoud wordt toegankelijker
Technologische vooruitgang brengt slimme apparaten dichter bij de mens. Het komende jaar zullen er meer slimme apparaten en spraakassistenten komen met de capaciteit om content voor te lezen aan klanten.
Naast het groeipotentieel is het belangrijk om rekening te houden met klanten met toegankelijkheidsproblemen zoals slechtziendheid. Het ontwerpen van inhoud en code waartoe deze klanten toegang hebben, verbetert jouw relatie met hen en verdient jouw bedrijf goodwill.
4. Technische ondersteuning komt beschikbaar voor alle problemen
Automatiseringssoftware is een beetje ingewikkeld. Het kan behoorlijk wat training vergen om het onder de knie te krijgen. Zelfs dan is de kans groot dat je iets tegenkomt dat je niet zelf kunt oplossen.
Wat doe je als het internet uitvalt, of als er glitches en bugs in de software zitten? Je hebt technische ondersteuning nodig. En deze ondersteuning moet functioneel zijn.
Meer prominente providers bieden volledige technische ondersteuning tegen extra prijzen, maar het is niet allesomvattend. Klanten moeten technische ondersteuning kunnen gebruiken, ongeacht hun tariefplannen.
Het komende jaar zullen er meer ondersteunende technische teams komen, die chatbots en livechatsystemen zullen gebruiken om je altijd te helpen. Als ze zelf meer automatisering gebruiken, kunnen ze je op de hoogte houden via sociale media en automatische reacties per e-mail.
Zo krijg je, als je buiten kantooruren of op feestdagen contact met ze opneemt, toch meteen wat oplossingen. Alleen als het probleem aanhoudt, moet je contact opnemen met een echt persoon.
5. AI blijft de underdog, maar zal de komende jaren erg belangrijk zijn
Marketeers kijken reikhalzend uit naar meer op AI gebaseerde personalisatie. Dit lijkt geen prioriteit te hebben in de nabije toekomst. Dit komt omdat marketeers momenteel meer geïnteresseerd zijn in maatwerk dan in het implementeren van AI.
Een huidige functie die AI gebruikt, zijn chatbots. De software is echter robuust en groeit. Het kan geweldige inzichten bieden in klanten en trends in de sector voorspellen. Een directe toepassing is het gebruik van AI om betere content te genereren.
Nu worden chatbots eerder als vervelend dan als nuttig gezien, maar dit is aan verandering toe. AI gaat snel vooruit, en dit werkt terug in de reputatie van chatbots.
De klantenservice zal samen met AI ook met grote sprongen worden verbeterd. Dit komt omdat klantinzichten van AI helpen bij het bepalen van de beste manier van handelen om jouw klanten te helpen. Dit wordt gedaan door hen e-mailpromoties te sturen die zijn afgestemd op hun interesses en hen betrokken te houden door middel van het genereren van inhoud.