LinkedIn Kennis

6 tips voor B2B-marketing succes

door | jul 2, 2021 | Online marketing, Social media

Kennis is de sleutel voor een groeiende organisatie. Bespaar tijd en geld met de juiste processen en vind nieuwe innovaties waardoor jouw bedrijf nieuwe stappen kan maken.

Marketingautomatisering is tegenwoordig overal aanwezig. Aangezien steeds meer organisaties van elke omvang deze technologie gebruiken en het een essentieel onderdeel van moderne marketing maken. Maar specifiek voor B2B-marketeers, hoe optimaliseer je marketingautomatisering om de business-to-business marketingprestaties voortdurend te verbeteren? Hier zijn enkele van onze beste tips.

Voer een audit uit

Een van de meest voordelige dingen van een oplossing voor marketingautomatisering is de verscheidenheid aan essentiële marketingfuncties die in één stuk technologie zijn gebundeld. Zoals je wellicht weet, gebruiken veel organisaties echter slechts enkele van de beschikbare functies. Bepaal wat die zijn binnen jouw bedrijf. En welke functies beschikbaar zijn binnen jouw marketingautomatiseringsplatform die je momenteel niet gebruikt. Zodat je gemakkelijk kunt zien waar je ruimte hebt om te groeien.

Uitgespreid

In veel organisaties wordt marketingautomatisering bijna uitsluitend gebruikt door het marketingteam. Maar dat kan zeer beperkend zijn in termen van prestaties en het behalen van bedrijfsdoelen. Kijk als onderdeel van jouw optimalisatiestrategie naar andere afdelingen en functies die kunnen profiteren van marketingautomatisering binnen jouw bedrijf. Verkoop is een logische keuze, aangezien veel organisaties marketingautomatisering al toepassen in hun verkoopinitiatieven. Teams voor klantenservice, accountbeheer, training en personeelszaken zijn enkele andere voorbeelden van organisatorische functies die kunnen profiteren van marketingautomatisering . Deze functie kunnen jou helpen het gebruik van de technologie te optimaliseren.

Bepaal je doelen

Van het vergroten van de naamsbekendheid tot het genereren van meer leads tot het bevorderen van grotere klantloyaliteit. Tot het verbeteren van de marketingefficiëntie, marketingautomatisering kan een belangrijke rol spelen bij het bereiken van zowel marketing- als organisatiedoelen. Bepaal wat je wilt dat deze doelen zijn en breng een algemene tijdlijn in kaart. Zodat je key performance indicators (KPI’s) kunt instellen om jouw voortgang onderweg te meten. En ervoor te zorgen dat je de gewenste resultaten behaalt terwijl je jouw gebruik van marketingautomatisering optimaliseert.

Experimenteer

Een van de meest effectieve manieren om jouw marketingautomatisering te optimaliseren, is door iets nieuws te proberen. De bovenstaande audit geeft je een aantal geweldige ideeën. Bijvoorbeeld, over waar je moet beginnen op basis van wat je momenteel wel en niet doet. Houd er rekening mee dat zelfs als je al dynamische inhoud of A/B-testen gebruikt. Je jouw prestaties eenvoudig kunt optimaliseren door bestaande tactieken op nieuwe manieren te gebruiken. Door deze experimenten kun je geweldige inzichten ontwikkelen in wat goed werkt en wat niet bij jouw doelgroepen. Ook mogelijk nieuwe en betere manieren ontdekken om contact te maken met jouw klanten en prospects.

Wees creatief

In dit tijdperk van marketingtechnologiestacks en big data is creativiteit misschien niet het eerste waar je aan denkt als je aan marketing denkt. Vooral niet als het gaat om marketingautomatisering. Marketingautomatisering maakt echter tijd vrij voor marketeers, zodat ze creatiever kunnen zijn. Tegelijkertijd kunt je jouw marketingautomatiseringsprestaties met creativiteit optimaliseren. Op het juiste moment in contact komen met de juiste mensen met creatieve communicatie die boeit, verheugt en betere resultaten oplevert.

Analyseren

Een van de voordelen van het gebruik van marketingautomatiseringstechnologie is dat het een verscheidenheid aan gegevens binnen handbereik brengt. Maar wat heb je aan die gegevens als niemand ernaar kijkt? Om het meeste uit jouw marketingautomatiseringstechnologie te halen, moet je die gegevens zowel binnen als tussen campagnes analyseren. Onthoud ook dat analyse ook een blik op de toekomst moet omvatten. Het is niet voldoende om alleen cijfers te onderzoeken. Om grotere marketingwinsten te behalen, moet je ook enkele essentiële toekomstgerichte vragen stellen. Zoals wat er in de volgende campagne kan worden verbeterd. Wat kan worden verwijderd uit toekomstige inspanningen en welke nieuwe methoden kunnen werken op basis van jouw inzichten die zijn verkregen uit bestaande gegevens.

 

 

Word LinkedIn Expert

Ontdek bewezen strategieën voor succes op LinkedIn! Maandelijks delen we essentiële tips en trucs om zelf expert te worden. 

Volg ons op LinkedIn

Populaire post

Onze meest geliefde post

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te worden. Helaas is de realiteit anders. Niet alle leads zijn even waardevol en sommige hebben meer aandacht nodig dan andere. Dit is waar lead scoring...

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Als ondernemer is het opstellen van een verkoopproces een essentiële stap om de verkoop van producten of diensten te optimaliseren. Een verkoopproces is een gestructureerde aanpak om de verkoop te stimuleren en te beheren, van het eerste contact met de klant tot het...

Wil jij zelf expert worden?

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

Z

100% Tevredenheidsscore op Google.

Z

1000+ leden in onze nieuwsbrief.

Z

8+ jaar ervaring op LinkedIn.

Onze kennisbank

Zelf zakelijke leads genereren? Lees onze kennisbank

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te...

Wat is Lead nurturing?

Wat is Lead nurturing?

In de huidige concurrerende markt is het vinden van potentiële klanten slechts de eerste stap in het verkopen van...