Wat is het doel van marketing?
Marketing heeft veel verschillende gebieden, waaronder inbound marketing, maar daar komen we later op terug. Vervolgens analyseren we het verschil tussen verkoop en marketing; beantwoord vervolgens de vraag “wat is inbound marketing”, die enkele voorbeelden van inbound marketing zal bevatten. Ten slotte zullen we het belang van marketing in het bedrijfsleven bespreken en afronden wat we hebben geleerd. Eerst gaan we de functies van marketing opsommen. In de marketingwereld zijn er zeven functies van marketing en deze zijn als volgt: distributie, financiering, marktonderzoek, prijsstelling, product- en servicebeheer, promotie en verkoop.
7 Functies van Marketing
Distributie—Distributiestrategie in marketing
Distributiestrategie in marketing houdt in hoe een bedrijf zijn producten of diensten aan een klant gaat leveren. Deze strategie kan variëren, afhankelijk van de service of het product dat je aanbiedt, aangezien er verschillende distributiekanalen zijn in marketing. Je gaat geen digitaal marketingbureau beginnen in het midden van een tarweveld in Kansas. Je wilt waarschijnlijk in een stedelijk gebied zijn waar veel bedrijven in de buurt zijn. Distributiestrategie in marketing moet worden overwogen bij het ontwikkelen van een idee.
Financiering — De rol van marketing in het bedrijfsleven
Als je een succesvolle marketingcampagne wilt hebben, kost het wat geld. Je wilt niet al jouw eieren in één mand gooien. Maar je wilt toch een slim financieel plan maken dat enige bestedingsruimte toewijst, maar niet zozeer dat je geen winst ziet.
Marktonderzoek—Belang van marktonderzoek
Marktonderzoek is misschien wel de meest cruciale van de zeven functies. Wat is marktonderzoek? Het draait om het onderzoeken van jouw demografische doelgroep, zodat je een solide marketingstrategie kunt bouwen. Effectief marktonderzoek vereist het gebruik van tools om erachter te komen op wie je jezelf moet richten op basis van wat je verkoopt. Als je een technologiebedrijf bent dat met een nieuw socialemediaplatform is gekomen, ga je je dan richten op tachtigplussers? Dacht het niet. Als je meer wilt weten over het doen van marktonderzoek, is dit artikel een goed startpunt.
Prijzen—Nogmaals, het belang van marktonderzoek
Als je eenmaal weet hoe je marktonderzoek moet doen, zul je merken dat marktonderzoek ook kan helpen bij de prijsstelling. Zorg ervoor dat je geen winst verliest door te laag te verkopen. Je wilt echter niet te veel in rekening brengen en vervolgens geen enkele vorm van rendement zien. Omdat klanten een goedkoper alternatief hebben gevonden.
Product- en servicebeheer: de effectiviteit van advertenties meten
Om te voorkomen dat je achterop raakt bij jouw klanten, moet je voortdurend verbeteringen aanbrengen in het product of de dienst die je aanbiedt. Door op de hoogte te blijven van klantfeedback en online beoordelingen, kun je zien wat werkt en wat niet. Bovendien is het gebruik van statistieken voor marketingprestaties een slimme manier om servicebeheer bij te houden.
Promotie — Wat is promotie in marketing?
Promotie houdt in dat je bevestigt dat jouw advertenties op de juiste plaatsen door de juiste mensen worden gezien. Je wilt ervoor zorgen dat er voldoende reclame is van de kant van jouw merk. En dat je bijhoudt welke advertentiestrategieën trending zijn. Adverteren op Facebook is zeker een geweldige plek om jouw promotie-inspanningen te concentreren.
Verkopen: wat is het verschil tussen verkoop en marketing?
Verkopen is geen marketing. Maar biedt wel een essentiële basis voor marketing. Het verkoopproces begint zodra je marktonderzoek hebt voltooid en hebt bepaald wat je prospects willen en nodig hebben.