Marketingautomatisering kan jouw bedrijf helpen slagen. Dat is waar, maar dat kunnen veel andere dingen ook. Dus waarom zou je marketingautomatisering gebruiken? Wat zijn de voordelen van marketingautomatisering voor jouw bedrijf?
Hoe werkt marketingautomatisering?
Om te beginnen werkt marketingautomatisering. Marketingautomatisering zorgt volgens voor een stijging van 14,5% in de verkoopproductiviteit en een vermindering van 12,2% in de totale marketingoverhead. Door in de gegevens te graven, worden kleine bedrijven nog aantrekkelijker. Uit een onderzoek van de Annuitas Group blijkt dat bedrijven die marketingautomatisering gebruiken voor verschillende redenen. Hoofdzakelijk om potentiële klanten te koesteren, deze bedrijven zagen een toename van 451% in gekwalificeerde leads. Die gevoede leads doen op hun beurt 47% grotere aankopen dan hun niet-gevoede tegenhangers.
De voordelen van marketingautomatisering
De gegevens liegen niet: automatisering kan bedrijven helpen een hogere marketing-ROI en algehele groei te realiseren. Meer specifiek, hoe kan marketingautomatisering jouw bedrijf ten goede komen? Laten we beginnen met het genereren van leads.
Genereer betere leads
Het genereren van leads is een uiterst belangrijke stap in de groei van elk bedrijf. Door de vele stappen tussen marketing en sales te automatiseren. Heeft jouw team meer tijd om te concentreren op de algehele strategie en om leads te koesteren die veelbelovend zijn. Dat betekent meer prospects en meer klanten.
Marketingautomatisering kan jou ook een rijker, gedetailleerder beeld geven van potentieel klantgedrag.
Met behulp van methoden voor het bijhouden van gedrag, zoals het volgen van het pad van gebruikers op jouw website. Kan marketingautomatiseringssoftware jouw marketingteam helpen de interesses van potentiële klanten te begrijpen. Ook is het nuttig om te zien waar ze zich bevinden in de aankoopcyclus. Follow-ups kunnen vervolgens worden aangepast aan die inzichten.
Stel dat een bepaalde klant leest over een brede categorie producten. Dit kan erop wijzen dat ze aan het begin van het aankoopproces staan. Ze onderzoeken en vergelijken terwijl ze een korte lijst opstellen. Als ze later whitepapers over een specifiek product downloaden, kan dat duiden op een beperkte focus en de bereidheid om met een verkoper te praten.
Leads koesteren
Leads koesteren kan lastig en tijdrovend zijn. Het is absoluut de moeite waard om een
Voor een klein bedrijf kan dat een dilemma opleveren. Je weet dat ongeveer de helft van jouw leads gekwalificeerd is, maar nog steeds moet worden gekoesterd. Maar met een klein team dat zowel de verkoop als de marketing afhandelt. Kun je het jezelf niet echt veroorloven om constant de helft van jouw leads in de gaten te houden. Geen stress! Computers zijn precies om deze reden uitgevonden: om het werk te doen waar mensen gewoon geen tijd voor hebben. Marketingautomatisering kan helpen.
Personaliseren van de klantreis
Gepersonaliseerde inhoud is de sleutel tot het koesteren van leads. Volgens Pardot wil 77% van de kopers unieke, gerichte inhoud in elke fase van hun onderzoek. Marketingautomatiseringstools vereenvoudigen het proces om de juiste inhoud op het juiste moment bij de juiste koper te krijgen. Ze leggen ook gegevens vast van al die inhoud: welke e-mails openen en klikken klanten? Welke posts presteren goed op jouw sociale mediakanalen, en hoe leidt dat tot websitebezoeken en andere gebruikersacties? Stimuleren mobiele berichten betrokkenheid? Geautomatiseerde gegevensverzameling kan deze en vele andere vragen beantwoorden die relevant zijn voor jouw contentmarketingstrategieën.
Neem het voorbeeld van Dell, de bekende computermaker. Na het opmerken van grote hoeveelheden verkeer naar hun online winkel zonder veel verkopen wilden zij meer conversie. Om dit te realiseren maakte Dell gebruik van gedragsanalyse. Het maken van nieuwe advertenties op basis van de webgeschiedenis, bekeken producten en producten die in de webwinkelwagentjes zijn achtergebleven. Leidde tot een stijging van 70% in klikfrequenties en 300% hogere conversieratio’s.
Gegevens die worden verzameld door een marketingautomatiseringssysteem, zijn ook super effectief om leads aan de marketingkant te kwalificeren voordat ze aan de verkoop worden doorgegeven. Leadscoring en leadgrading zijn twee manieren waarop een goed automatiseringssysteem bezoekersgegevens vastlegt. En uiteindelijk verwerkt om automatische routering van gekwalificeerde leads naar de juiste verkoopvertegenwoordigers te activeren.
Betere gegevens voor slimmere beslissingen
Het lijkt erop dat iedereen het tegenwoordig over ‘big data’ heeft. Helaas weten weinig bedrijven hoe ze deze moeten verzamelen en gebruiken. Met marketingautomatisering kunt je moeiteloos big data omarmen, waardevolle informatie op schaal verzamelen en deze direct aan het werk zetten.
Door een enkel platform te bieden voor dashboarding & analyse, closed-loop rapportage en het verzamelen en opslaan van gegevens. Zijn marketingautomatiseringsplatforms de meest uitgebreide oplossing voor het meten van campagnes en het voorspellen van consumentengedrag met een klein bedrijfsbudget. Een groot voordeel van een marketingautomatiseringsplatform is de mogelijkheid om een
Krijg verkoop en marketing op dezelfde pagina
Het is geen geheim dat de integratie tussen verkoop en marketing in veel organisaties een beetje moeilijk kan worden. Maar waarom? Terwijl de technologie blijft evolueren en de koopcyclus vormgeeft, groeit het werk van marketing en verkoop dichter bij elkaar. Hierdoor is een efficiënte samenwerking belangrijker dan ooit.
Een verkeerde afstemming tussen de twee afdelingen is niet noodzakelijk de schuld van de een of de ander. De fout ligt bij verouderde processen en structuren. Wanneer marketing en verkoop met verschillende tools werken om afzonderlijke doelen te bereiken. Is het niet meer dan normaal dat er spanningen ontstaan. Gelukkig kan marketingautomatisering helpen door de kwaliteit van leads te verbeteren, omzet te verhogen en traditioneel handmatige processen te automatiseren.
Bouw een 360-gradenoverzicht van uw klanten
Klaar om deze hele marketingautomatisering naar een hoger niveau te tillen? Koppel het aan een CRM-systeem. Door CRM te integreren met marketingautomatisering, kun je jezelf verdiepen in gedetailleerde gedragsregistratie. Zoals de pagina’s die potentiële klanten bezoeken, de soorten inhoud waarin ze geïnteresseerd zijn en waar ze zich bevinden in de koopcyclus. Opeens heb je een ongelooflijk inzicht in wat je leads precies interesseren, waardoor je alles op maat kunt maken. Van contentmarketing tot verkooppraatjes.
Dat brengt ons bij het laatste deel van de reis, voor ons en voor jouw kopers. Tijd om helemaal door de marketing-trechter naar de verkoop te gaan. Waarbij het essentieel is om de pijplijn op gang te houden.