LinkedIn Kennis

Wat is marketingautomatisering?

door | mei 21, 2021 | Ondernemen, Online marketing, Tijd besparen

Kennis is de sleutel voor een groeiende organisatie. Bespaar tijd en geld met de juiste processen en vind nieuwe innovaties waardoor jouw bedrijf nieuwe stappen kan maken.

Marketingautomatisering verwijst naar de software waarmee je activiteiten kunt automatiseren en communicatie kunt operationaliseren met het doel om repetitieve en tijdrovende taken te beheren.

Platforms voor marketingautomatisering zijn meer dan eenvoudige ondersteunende tools. Ze veranderen de rol van marketeers door vervelende dagelijkse taken te stroomlijnen, zodat er meer tijd kan worden besteed aan het aansturen van strategie.

Marketingafdelingen gebruiken automatiseringssoftware om repetitieve taken te verminderen of zelfs te elimineren, waaronder:
  • Handmatige aanmaak van e-mailcampagnes
  • Coördinatie van sms-berichten
  • Verspreiding van posts op sociale media
  • Inhoud van de website-widget
  • Plaatsing van online advertenties
  • Gegevensbeheer en analyse

Zoals de meeste technologie, evolueert marketingautomatisering voortdurend. Wanneer het met succes wordt gebruikt, helpt het transacties te stimuleren en meer inkomsten te genereren.

 

Hoe werkt marketingautomatisering? Wat zijn de kenmerken?

Marketingautomatisering stroomlijnt segmentatie- en targetingprocessen, biedt op maat gemaakte berichten aan elke klant op basis van hun profiel en levert op efficiënte wijze gepersonaliseerde ervaringen voor jouw klanten.

Email Campaign Targeting

E-mailautomatisering kan je helpen om op het juiste moment berichten met relevante en gepersonaliseerde inhoud naar uw doelgroep te sturen.

Heb je jezelf ooit afgevraagd met welk deel van jouw contacten jouw inhoud het meest resoneert? Met functies voor e-mailsegmentatie kun je de juiste doelgroep identificeren en hen zeer relevante berichten sturen op basis van bepaalde kenmerken. In plaats van door jouw e-maillijsten te blazen, bedenk dan welk segment van jouw publiek welke e-mail zou moeten ontvangen. De kans is groot dat je een toename van de klikfrequenties zult zien.

 

CRM naar website-integratie

Om het meeste uit jouw marketingautomatiseringsengine te halen, moet je jouw CRM en website kunnen integreren. Door deze platforms te combineren, kun je eenvoudig klantgedrag volgen en evalueren welke campagnes het meeste succes hebben. Via een geautomatiseerd platform kun je nauwkeurige rapporten genereren.

 

Automatisering van leadprofilering

Het genereren van leads en absorberen van informatie is misschien wel het grootste doel van jouw website. Wanneer je jouw leads geleidelijk profileert, leer je waardevolle nieuwe informatie over elke klant.

Deze functie zou heel weinig werk moeten vergen, aangezien degenen die jouw site bezoeken al het werk doen door formulieren in te vullen en informatie aan jou door te geven. Je hebt daar gewoon een net nodig om alle informatie die ze aanbieden op te vangen.

 

Wat zijn de belangrijkste voordelen van marketingautomatisering?

Voor retailers betekent automatisering meer kansen om voor de juiste consumenten te komen voor hogere conversieratio’s en hogere inkomsten. Maar hoe kunnen marketingautomatiseringsplatforms je precies helpen meer te doen met minder?

Uit gegevens blijkt dat marketeers meer zullen uitgeven aan automatiseringstechnologie die hen helpt om via het kanaal te werken, realtime communicatie, resource management en meer.

Laten we vanuit een retailperspectief eens kijken naar enkele tastbare voordelen.

 

Verlaagd percentage verlaten winkelwagen

Verlaten karren blijven winkeliers achtervolgen. Het gemiddelde aantal verlaten carts, vanaf 2019, ligt feitelijk rond de 78%.

Door automatisch getriggerde e-mails te sturen naar degenen die niet-gekochte items in hun winkelwagentje hebben achtergelaten, kunnen marketeers het percentage verlaten winkelwagentjes verminderen. Marketingautomatisering kan helpen bepalen hoe lang na het uitloggen herinneringsmails moeten worden verzonden en kan zelfs helpen bij het genereren van de meest aantrekkelijke onderwerpregels om ervoor te zorgen dat de e-mails worden geopend.

 

Verhoogde open tarieven voor e-mail

E-commercemerken kunnen de algehele openpercentages voor e-mail verhogen door A / B-tests te gebruiken voor alle e-mailcomponenten. Automatiseringstools slaan historische consumentengegevens op, die op hun beurt de optimalisatie van de e-mailopeningspercentages verhogen.

Of het nu gaat om optimalisatie van de onderwerpregel of om ervoor te zorgen dat een e-mail wordt gevuld met de juiste inhoud en op het juiste moment wordt verzonden, deze oplossingen informeren gegevensgestuurde beslissingen en leveren bedrijfsresultaten op.

 

Verhoogde omzet door up-sells

Tegenwoordig is het bijna standaard geworden dat e-mails een sectie bevatten waarin wordt getoond ‘anderen kochten ook’ of ‘vergelijkbare klanten hebben gekeken’. Deze aanbevelings-e-mails kunnen worden geautomatiseerd en aangepast aan de koopvoorkeuren van individuele consumenten of eerdere browsegeschiedenis, wat een krachtige personalisatiecomponent is.

Voorbij zijn de dagen van het handmatig opsplitsen van elke centimeter gegevens. Met de juiste automatisering kun je de aankoopgegevens van consumenten analyseren en tegelijkertijd up-selling-e-mails verzenden die veel meer conversies zullen genereren.

Geautomatiseerde loyaliteitsprogramma’s

Geautomatiseerde oplossingen kunnen klantloyaliteitsinformatie registreren en realtime, op maat gemaakte deals en incentives verzenden via meerdere kanalen, ongeacht of een klant zich in een fysieke winkel, op een website of zelfs op sociale media bevindt. Loyaliteitsprogramma’s kunnen ook helpen het klantverloop te verminderen, merkadvocaten te creëren en een echte cultuur van retentie te ontwikkelen.

 

Geactiveerde e-mailaanbiedingen

In de kern is marketingautomatisering een oplossing die bestaat uit acties en resultaten. De acties van de consument triggeren deze campagnes, die vervolgens aan het wiel draaien en een non-stop engagementcirkel tussen klant en merk creëren.

E-mailmarketing is lange tijd de boterham geweest van elke B2C-marketingstrategie. Maar wanneer je samenwerkt met de juiste oplossing, wordt het gemakkelijker dan ooit om maximale resultaten te behalen.

 

Belangrijkste feiten over marketingautomatisering

Door de aanhoudende groei en evolutie van marketingautomatisering is het voor e-commerceteams niet onderhandelbaar. Er zijn echter nog steeds enkele bedrijven die automatisering nog niet volledig moeten omarmen vanwege verkeerde informatie. Laten we eens kijken naar de feiten en gegevens over marketingautomatisering.

Mythe: “Marketingautomatisering is alleen relevant voor e-mail.”

Feit: e-mailmarketing is een van de meest effectieve marketingkanalen en ook een van de gemakkelijkste bewerkingen om te automatiseren. Sociale media, het genereren van leads, beheeractiviteiten, bestemmingspagina’s en andere kunnen echter allemaal in verschillende mate worden geautomatiseerd. Automatisering raakt en verbetert bijna elke overkoepelende maatstaf van uw marketing … niet alleen e-mail. Zodra je jezelf de voordelen realiseert die automatisering biedt voor andere kanalen (zoals snellere en eenvoudigere processen en conversie-optimalisatie), wordt het duidelijk hoe marketingautomatisering uw bedrijf zowel tijd als geld kan besparen via tal van kanalen.

Mythe: “Marketingautomatisering is gewoon een andere vorm van spam.”

Feit: vaak wordt spam beschouwd als elk bericht dat “zonder waarschuwing” in jouw inbox verschijnt. De realiteit is dat spam eigenlijk voornamelijk is gebaseerd op irrelevantie. Als de inhoud die je naar jouw publiek verzendt, hen niet op een gepersonaliseerde manier bereikt, is het waarschijnlijk helemaal niet de moeite waard om te verzenden. Met marketingautomatisering kun je relevante inhoud en informatie naar jouw publiek sturen op basis van wie ze zijn, hun interesses en zelfs hoe ze jouw bedrijf hebben ontdekt. Automatisering biedt de mogelijkheid om met potentiële klanten in gesprek te gaan en hen stap voor stap door de levenscyclus van de klant te leiden.

Word LinkedIn Expert

Ontdek bewezen strategieën voor succes op LinkedIn! Maandelijks delen we essentiële tips en trucs om zelf expert te worden. 

Volg ons op LinkedIn

Populaire post

Onze meest geliefde post

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te worden. Helaas is de realiteit anders. Niet alle leads zijn even waardevol en sommige hebben meer aandacht nodig dan andere. Dit is waar lead scoring...

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Als ondernemer is het opstellen van een verkoopproces een essentiële stap om de verkoop van producten of diensten te optimaliseren. Een verkoopproces is een gestructureerde aanpak om de verkoop te stimuleren en te beheren, van het eerste contact met de klant tot het...

Wil jij zelf expert worden?

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

Z

100% Tevredenheidsscore op Google.

Z

1000+ leden in onze nieuwsbrief.

Z

8+ jaar ervaring op LinkedIn.

Onze kennisbank

Zelf zakelijke leads genereren? Lees onze kennisbank

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te...

Wat is Lead nurturing?

Wat is Lead nurturing?

In de huidige concurrerende markt is het vinden van potentiële klanten slechts de eerste stap in het verkopen van...