Terwijl sommigen de directe benadering met een “pitch” waarderen om hun producten of diensten te verkopen, geven anderen de voorkeur aan de meer “zachte” benadering. Ondanks dat hebben ze één ding in gemeen: ze willen nieuwe relaties vinden.
Hoewel de twee elkaar niet uitsluiten, helpen we je graag een handje door te kijken naar de volgende punten om gezien te worden. Zonder te proberen je product aan hen te verkopen. Wil jij nou wel proactief leads vinden via LinkedIn kan dat ook. Hiervoor moet je echter wel je communicatie op orde hebben.
Vind nieuwe relaties door te posten
Publiceren op LinkedIn is de koninklijke weg om op grote schaal bekendheid te geven aan een gericht publiek. Het algoritme is soepel, dus het potentieel om groot publieksvolume te bereiken (we hebben het over tienduizenden gratis weergaven) is erg hoog.
Je kunt jouw nieuws delen (maak er geen misbruik van, het wordt niet erg goed gezien) maar vooral inhoud over uw onderwerpen van jouw expertise, de problemen waarmee uw dienst / product te maken heeft, markttrends, het grote nieuws van de sector, etc… berichten die in ieder geval affiniteit met jouw diensten hebben. Een mooie uitkomst want de investering in tijd / omvang en efficiëntie is echt heel interessant. Daarnaast zijn raakvlakken een sleutel naar het vinden van nieuwe relaties. Hoe meer je deze kan leggen met je prospects, des te makkelijker je de connectie legt.
Bezoek en volg profielen
Het lijkt triviaal, en toch! Wanneer u profielen op LinkedIn bezoekt of de functie “Volgen ” gebruikt, wordt een aanzienlijk deel van de gebruikers op de hoogte gebracht. De volgfunctie geeft een hoger meldingspercentage dan de bezoekfunctie, maar de maximaal aanbevolen volumes zijn iets lager.
Wanneer de prospect wordt geïnformeerd dat ze zijn bezocht of gevolgd, kan hun nieuwsgierigheid worden gewekt. Hij of zij gaat daarom naar uw profiel. Als deze goed is geoptimaliseerd, heeft u een unieke kans om deze te converteren of je zelfs toe te voegen.
Uiteraard kunt u dit handmatig doen (zeer tijdrovend) of je prospectlijsten definiëren via LinkedIn-zoekopdrachten en een tool gebruiken om dit proces te automatiseren. Maar het kan nooit erger worden dan de oude manier van prospecten. LinkedIn geeft jouw de mogelijkheid direct in contact te staan met je doelgroep, en hier ook de nodige leadgeneraties uit te creëren.
Vind nieuwe relaties door reageren
Als jouw potentiële klant regelmatig op LinkedIn communiceert, is het een unieke kans om met hem in contact te komen via relevante opmerkingen op zijn LinkedIn-berichten. Wees voorzichtig, vermijd “Super post” -commentaar die je niet echt naar voren brengt (dus vermijd het automatiseren van deze taak ook). Ook maken “likes” je niet beter zichtbaar.
Bonus: identificeer de persoon door op hun opmerking te reageren met “@profielnaam” om hem te laten weten dat je op een van zijn berichten hebt gereageerd. Vergeet niet dat LinkedIn haar geld verdient door haar users zo blij mogelijk te maken en houden. Des te interactiever jij je dus opstelt, hoe langer mensen op LinkedIn aanwezig zijn. Zie het als een beloning voor je moeite, en een social media omgeving beloond harde werkers graag.
Stuur inhoud met toegevoegde waarde
Een echt effectieve manier voor nieuwe relaties om op een ‘lichte’ manier te prospecteren. Maak contact met jouw potentiële klanten zonder een uitnodigingsbericht te sturen. Dit trekt al de aandacht van uw prospects op LinkedIn en leidt vaak tot een profielbezoek. Zodra ze je hebben geaccepteerd, deel je 2 of 3 artikelen over een van je expertisegebieden die bij hen zouden moeten opkomen in de tijdlijn.
Let op: kies artikelen met een echte meerwaarde. Anders ga je gewoon door voor iemand die zijn artikelen wil verspreiden.
Wil jij nou aan de slag met Linkedin, maar vind je jouw profiel nog niet optimaal. Wij geven je alle handgrepen om jouw profiel optimaal neer te zetten. Download daarom GRATIS ons Tricksheet om meer te weten te komen.