LinkedIn Kennis

Hoe verdient LinkedIn geld in 2021?

door | jan 18, 2021 | Linkedin

Kennis is de sleutel voor een groeiende organisatie. Bespaar tijd en geld met de juiste processen en vind nieuwe innovaties waardoor jouw bedrijf nieuwe stappen kan maken.

LinkedIn is de B2B- gigant. Het is het referentie sociale netwerk van de wereld. Dit omdat het je de mogelijkheid geeft om direct in contact te komen met miljoenen actieve zakelijke leden. LinkedIn geeft de mogelijkheid makkelijk je doelgroep in kaart te stellen en deze om te zetten naar bezoeker en/of lea.


Kortom, alles waarvan je droomt om jouw bedrijf een boost te geven.
Dus je vraagt je wellicht af hoe dit sociale netwerk is ontstaan en hoe het haar geld verdiend. Maar allereerst, Een paar cijfers

Een paar cijfers

  • Moederbedrijf – Op 13 juni 2016 kondigde Microsoft de overname van het sociale netwerk aan voor een bedrag van 23,4 miljard euro.
  • Huidige CEO – Ryan Roslansky, sinds juni 2020.
  • Jaar van oprichting – 2002.
  • Aantal werknemers (november 2020) – 11.800 fulltime werknemers.
  • Leden (2021) – 546 miljoen gebruikers.
  • Omzet (2019) – $ 6,75 miljard. 

Wat heeft LinkedIn te bieden?

LinkedIn is een sociaal netwerk waarmee professionals kunnen discussiëren. Ze kunnen niet alleen hun netwerk opbouwen en ontwikkelen, maar ook hun oplossingen verkopen, banen aanbieden, hun merkimago en hun bekendheid verbeteren. LinkedIn fungeert daarom als facilitator van uitwisseling en interacties tussen vraag en aanbod.

Kortom, het is een goudmijn voor bedrijven, omdat het netwerk een enorme database heeft en dus miljoenen prospects of potentiële kandidaten vertegenwoordigt. De meesten bedrijven zijn zich hiervan bewust, en ontwikkelen strategieën om gemakkelijk geld te verdienen op het netwerk:

  • 94% van de B2B-marketeers gebruikt LinkedIn om hun inhoud te promoten.
  • 80% van de leads die door een sociaal netwerk worden gegenereerd, is afkomstig van LinkedIn.

Aan de gebruikerskant hebben ze blind vertrouwen in het netwerk. LinkedIn is een plaats van uitwisseling:

  • 91% van de leidinggevenden beschouwt LinkedIn als de beste plek om relevante inhoud te vinden.

Het netwerk is gratis, met premium-opties. Iedereen kan met een paar klikken een account aanmaken en kosteloos zijn profiel voltooien.

Volgens Hootsuite heeft het netwerk maandelijks 260 miljoen actieve gebruikers.

Dat zijn dus 260 miljoen redenen om een digitale strategie op LinkedIn te lanceren.

Je hebt tenslotte ook het recht om winst te maken met het netwerk.

Het bedrijfsmodel

Het was erg slim van Reid Hoffman om een professioneel sociaal netwerk op te zetten. Gebruikers zijn dol op premium-aanbiedingen en extra opties, omdat ze weten dat dit een meerwaarde voor hun bedrijf zal zijn. Bovendien is het gemakkelijker om betaalde opties aan professionals te verkopen dan aan particulieren.

Het doel van het netwerk is, zoals alle sociale netwerken trouwens, om gebruikers informatie te laten consumeren, zodat ze verbonden en betrokken blijven. Hiervoor gebruikt LinkedIn dezelfde functionaliteit als Facebook, later gevolgd door Instagram en Twitter. Dit is onder andere de eindeloze nieuwsfeed, degene die je steeds relevantere inhoud biedt door je aan te passen aan je gewoonten en voorkeuren.

LinkedIn zet zich in voor een optimale gebruikerservaring. Dat wil zeggen: dat adverteerders (bedrijven of mensen die hun activiteit willen ontwikkelen) in contact kunnen komen met gebruikers (wachtend op relevante content en aangepaste oplossingen) . Maar dit contact moet vloeiend en van kwaliteit zijn.

Om dit te doen, biedt LinkedIn premium aanbiedingen, gemaakt om het bedrijven gemakkelijker te maken en hen in staat te stellen hun doelen beter te segmenteren.

LinkedIn Premium-aanbiedingen

LinkedIn verdient geld door zijn strategie te ontwikkelen volgens een win-win-model. 

Er zijn verschillende aanbiedingen , deze zijn gericht op de twee grootste categorieën van het netwerk: online rekruterings- en marketingoplossingen. Ze richten zich op alle soorten bedrijven, van freelancers tot multinationals. 

LinkedIn Recruiter is een aanbieding voor €109,08 per persoon, maandelijks tarief. Hiermee kunnen recruiters een mini-CRM inrichten voor het beheren van applicaties en cv’s die in hun account zijn geïntegreerd.

LinkedIn Business, voor €54,54 per maand. Het is een tool die het mogelijk maakt om zijn professionele netwerk uit te bouwen, in het bijzonder dankzij bepaalde functionaliteiten zoals Inmails. 

LinkedIn Vente (Sales Navigator), de prijs is €74,36 per maand. Dit abonnement is bedoeld voor het genereren van gekwalificeerde leads en heeft veel geavanceerdere zoekfuncties. 

Ten slotte kost het premium career account €29,74 per maand. Het stelt werkzoekenden in staat om functies te verkrijgen die hun contact met recruiters vergemakkelijken.

Volgens Kinsta  betaalt in 2020 in totaal 39% van de gebruikers voor  Premium. Ik weet niet of je dat aantal beseft, maar het is enorm.

Dit cijfer bevestigt eens te meer de intelligentie van de verkoopstrategie van LinkedIn. Door met relevante tools de communicatie tussen vraag en aanbod te faciliteren, verhoogt LinkedIn haar omzet elk jaar.

Maar dat laatste houdt daar niet op. LinkedIn verdient geld aan advertenties.

LinkedIn-advertenties: adverteren op het netwerk

Het is dan ook heel normaal dat LinkedIn kort na de oprichting van het sociale netwerk in 2002 begon met adverteren . Het was toen al erg innovatief, ik herinner je eraan dat Facebook nog niet bestond! (Die is pas in 2004 gemaakt)

Ads is een aanbod waarmee LinkedIn meer geld kan verdienen en adverteerders zich bekend kunnen maken, maar dit keer zijn het over het algemeen de community managers die de leiding hebben over deze missie.

Nogmaals, LinkedIn past zich aan en biedt verschillende mogelijkheden.

Onder deze mogelijkheden vinden we advertentieberichten, tekst advertenties en vele andere:

Kortom, er zijn duizend redenen om advertenties te doen, maar de concurrentie is zwaar.

De prijs van een advertentie op LinkedIn varieert enorm. Dit zijn eigenlijk veilingen en ze worden aangepast aan de bedragen die adverteerders willen betalen om hun advertenties te laten zien, maar ook aan hun “kwaliteitsindex”. Om een veiling te winnen, is het beter om goed geïnformeerd te zijn over hoe ze werken.

Ben jij niet het type om te verliezen? 

Omdat dit een vrij complex onderwerp is, heb ik een complete gids voor je opgesteld om advertenties in 2021 te begrijpen. 

Zoals je kunt zien, lijkt de machine niet te stoppen door premiumaanbiedingen en advertenties te combineren en verdient LinkedIn altijd meer geld. In het boekjaar 2020 stegen de inkomsten met  20% in vergelijking met 2019.

Ik herinner je eraan dat op zijn 19-jarige bestaan, zo’n constante toename het teken is van technologische innovatie en de duurzaamheid van het bedrijf in de loop van de tijd. Elk jaar zo’n 21% meer verdienen, is niet voor alle bedrijven vanzelfsprekend.

Wat is de marktwaarde?

Het professionele sociale netwerk zette in 2011 in New York zijn eerste stappen op de rode loper van de Amerikaanse beurs. LinkedIn kondigde vervolgens bescheiden de verkoop van aandelen aan voor een bedrag van $ 1 miljard (genoeg om snel en veel meer geld te verdienen ). 

De marktkapitalisatie bedroeg in 2013 al meer dan $32 miljard. 

na de aankondiging van het aankoopsom van 23,2 miljard euro door Microsoft in 2016. Valt het bedrijf binnen Microsoft en is daarom niet meer beursgenoteerd.

Wil jij nou aan de slag met Linkedin maar vind je jouw profiel nog niet optimaal. Wij geven je alle handgrepen om jouw profiel optimaal neer te zetten. Download daarom GRATIS ons Tricksheet om meer te weten te komen.

Word LinkedIn Expert

Ontdek bewezen strategieën voor succes op LinkedIn! Maandelijks delen we essentiële tips en trucs om zelf expert te worden. 

Volg ons op LinkedIn

Populaire post

Onze meest geliefde post

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te worden. Helaas is de realiteit anders. Niet alle leads zijn even waardevol en sommige hebben meer aandacht nodig dan andere. Dit is waar lead scoring...

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Als ondernemer is het opstellen van een verkoopproces een essentiële stap om de verkoop van producten of diensten te optimaliseren. Een verkoopproces is een gestructureerde aanpak om de verkoop te stimuleren en te beheren, van het eerste contact met de klant tot het...

Wil jij zelf expert worden?

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

Z

100% Tevredenheidsscore op Google.

Z

1000+ leden in onze nieuwsbrief.

Z

8+ jaar ervaring op LinkedIn.

Onze kennisbank

Zelf zakelijke leads genereren? Lees onze kennisbank

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te...

Wat is Lead nurturing?

Wat is Lead nurturing?

In de huidige concurrerende markt is het vinden van potentiële klanten slechts de eerste stap in het verkopen van...