Leadgeneratie op LinkedIn onder de knie krijgen met deze 5 tips
Sinds Maart 2020 is het voor ondernemers steeds lastiger geworden om hun netwerk up-to-date te houden. Laat staan dat dit groeit zoals we dit ooit gewent waren. Door deze, ook wel fysieke afstand, merken wij dat er steeds meer kracht wordt gevonden in platformen als LinkedIn waar mensen toch direct met elkaar in contact staan. Gezien deze banden steeds korter worden maakt deze tijd het mogelijk om hier dus de kansen van te benutten. Door op de juiste manier te communiceren kan jij zelf aan de slag gaan met leadgeneratie via jouw eigen persoonlijke Linkedin.
Hack 1 – En in het echte leven?
“Stel jezelf een simpele vraag voordat je op de verzendknop drukt: Komt dit bericht overeen met de manier waarop ik een prospect in het echt heb benaderd tijdens een netwerkevenement?”
Omdat dit een fundamentele vraag is: Waarom zou je prospects in het echte leven anders benaderen dan op LinkedIn? In het echte leven kan je een fout altijd corrigeren. Maar als uw potentiële klant je uitnodiging op LinkedIn afwijst … is het voorbij! Heel vaak zeggen mensen tegen me “Ik zou dat in het echt nooit tegen een prospect zeggen”. Dus waarom zou je het op LinkedIn zeggen? Het is belangrijk om mensen te vertellen dat ze menselijk moeten blijven en een evenwicht moeten vinden tussen ontspanning en professionaliteit. Een bericht sturen op LinkedIn is als het breken van het ijs tijdens netwerkevenementen, behalve dat in plaats van een opmerking te maken over de wijn of de kwaliteit van het kaasplateau of de interventie die je net hebt gezien, je dankzij hun informatie op het profiel veel meer kwalitatieve ijsbrekers hebt.
Hack 2 – Korte berichten om uw B2B-prospectie op LinkedIn te optimaliseren.
‘‘Gebruik korte berichten. Mensen hebben geen tijd. “
Hier is een fundamenteel concept. Ik ben echter al aangevallen met berichten van meer dan 1300 woorden. 1300 woorden! Dit is een artikel, geen bericht. Leer hoe je hier wel mee omgaat!
“Gebruik niet meer dan 600 tekens in het eerste bericht na de uitnodiging.”
Onthoud dat je je in het gezichtsveld van uw prospect bevindt: Hij/zij geeft niet om jou. Stop hem/haar niet vol met informatie, het maakt hem niet uit. Vertel hem wat je met hem wilt en bespreken, dingen waarvan hij iets weet.
Hack 3 – Een duidelijke oproep tot actie om uw klantenbestand te vergroten.
Je komt niet in een voorbereid verkoopgesprek zonder precies te weten wat u wilt. Dus informeer je over uw potentiële klanten op LinkedIn. Waar liggen gezamenlijke interesses of vaardigheden?
“Slechts één doel per bericht. (Je wilt je diensten niet verkopen vanaf het eerste bericht) “
- Het is essentieel om precies te definiëren:
- Wie is je doelwit?
- Waarom je contact met hem opneemt en waarom nu?
- Wat je van hem verwacht?
Uiteindelijk hoe je hem tot actie gaat oproepen Definieer in het begin duidelijk je verkoopdoelstellingen om de tijd en het aantal benodigde campagnes in te schatten.
Verspil geen tijd aan koude prospects.
Hack 4 – Niet alleen leads genereren, maar ook waarde toevoegen
Dit is een artikel over leadgeneratie. Maar we kunnen niet over leadgeneratie praten zonder te praten over een geoptimaliseerd profiel en het maken van inhoud.
“LinkedIn werkt aan een profiel / berichten / content-drieluik: De een kan niet zonder de andere twee en elk moet goed geoptimaliseerd worden”
Inderdaad. Prospects toevoegen aan LinkedIn is goed, maar dat is niet voldoende. Door content te creëren, voeg je waarde toe aan je toekomstige klanten. Door het op LinkedIn te delen, vergroot je je geloofwaardigheid en je “expert” -status in het veld.
Door je profiel te optimaliseren, beschouw je het als een showcase van je activiteit. Jouw profiel is een cruciale stap voordat iemand je website bezoekt!
Hack 5 – Onderscheid maken van de mis
“Neem het tegenovergestelde van wat gewoonlijk wordt gedaan”
Wellicht ontvang je ook elke dag meerdere acquisitie gerichte uitnodigingen. En wat herinner je je? Alleen degenen die opvallen!
Ik zou er zelfs aan toevoegen: “Wees origineel. Test nieuwe dingen. Probeer benaderingen die nog nooit eerder zijn gezien. Soms werkt het. Soms niet. Maar met automatisering kun je testen, meten en herhalen. Totdat je een aanpak vindt die werkt, en identificeert wat niet werkt.
Een bonus voor uw leadgeneratie op LinkedIn?
“Wees aardig en / of wees een vrouw. “
Dit is een halve grap, en halve waarheid. Beleefd en vriendelijk blijven, zelfs met potentiële klanten die je laten grazen, is een basis (en het gebeurt wanneer je originele berichten test). Maar we ontdekten ook dat vrouwelijke profielen meer vertrouwen wekken, omdat ze veel hogere acceptatie- en responspercentages krijgen.
Wil jij nou aan de slag met Linkedin maar vind je jouw profiel nog niet optimaal. Wij geven je alle handgrepen om jouw profiel optimaal neer te zetten. Download daarom GRATIS ons Tricksheet om meer te weten te komen.