Social media zorgen voor veel zakelijke verandering
Cijfers liegen niet en de statistieken van zakelijk sociale media laten duidelijk zien dat sociale media de manier waarop we zaken doen blijven veranderen. Sociale media zijn de meest populaire online activiteit en 22 procent van de tijd die online wordt doorgebracht, wordt besteed aan Facebook, LinkedIn en Instagram . Twee derde van de internetgebruikers gebruikt regelmatig sociale netwerken online, en binnen deze sociale netwerken delen of verkrijgen consumenten informatie over producten en diensten.
De markt verandert haar acquisitiewijze naar zakelijke social media’s
Bedrijven reageren op het overweldigende bewijs en ontwikkelen een sterkere online aanwezigheid. In feite ziet 91 procent van de ervaren sociale marketeers verbeterd websiteverkeer via campagnes op sociale media.
Tevens is de opkomst van sociale media is een van de grootste veranderingen in de zakenwereld in de 21e eeuw. Zakelijke Social media’s vragen aandacht omdat het het consumentengedrag volledig heeft veranderd – een fenomeen dat nog steeds groeit en verandert naarmate bredere leeftijdsgroepen deze tool gaan gebruiken.
Bovendien zijn de mensen die tussen 1978 en 1994 zijn geboren, zijn de eerste generatie die ‘op internet’ is opgegroeid. Deze leeftijdsgroep verwacht informatie binnen handbereik te hebben en de vrijheid om de informatie die ze consumeren te controleren. Als gevolg hiervan tolereert deze groep consumenten de traditionele marketingtools van tv-advertenties en ongevraagde telefoontjes in de avond niet. Het is aan bedrijven om hun marketingstrategie te veranderen en aan te passen om tegemoet te komen aan de consument, een verstandige zet, aangezien verwacht wordt dat deze leeftijdsgroep even groot of groter zal zijn dan de babyboomgeneratie.
Bedrijven gaan online door zakelijk social media
Bedrijven die de kracht achter sociale media zien om hun vooruitgang te versnellen en een nieuwe manier van zakendoen omarmen, terwijl degenen die zich tegen de vooruitgang verzetten, in de vergetelheid kunnen raken. De doelen van bedrijven – leads genereren, gezonde relaties ontwikkelen en een identiteit definiëren – zijn nog steeds betrouwbare doelen. De methode die wordt gebruikt om daar te komen, moet echter veranderen.
Vooruitstrevende bedrijven die de snelheid en de omvang waarmee dit gebeurt, begrijpen, doen er verstandig aan om sociale media in hun voordeel te gebruiken. Daarentegen kunnen bedrijven met sociale media zinvollere relaties opbouwen en toekomstige consumenten beter leren kennen. Een bedrijf kan een fanbase opbouwen en feedback krijgen van hun doelgroep. Het kan nieuwe wegen creëren die mensen naar hun producten leiden en hun identiteit voor de consument versterken.
Zakelijk Social media platforms boosten marketing
Zakelijke social media’s lopen voorop met betrekking tot sociale mediaplatforms die marketing helpen verbeteren. Verder? Deze platforms zijn als gratis applicaties beschikbaar op mobiele apparaten. Aangezien het gebruik van mobiele telefoons in het recente verleden is gestegen en een steeds toenemend aantal mensen dat via mobiele telefoons op internet komt, hebben organisaties ten volle geprofiteerd om deze klanten aan te boren via sociale mediaplatforms. Laten we ze afzonderlijk bekijken en zien hoe ze de marketinggame de afgelopen jaren hebben veranderd.
Facebook:
- 1,79 miljard gebruikers bezoeken Facebook dagelijks.
- Facebook is de op twee na meest bezochte website ter wereld. Het staat op de tweede plaats na Google en YouTube.
- De app is de 5e meest gedownloade gratis app in de app store.
- Facebook Messenger is de vierde meest gedownloade app in de app store.
- In 2020 bestaat Facebook 16 jaar
- Het meeste verkeer is op woensdag en donderdag om 12.00 uur.
- 88% van de Facebook-gebruikers gebruikt het platform om in contact te blijven met vrienden en familie
- 53% van de volwassenen op Facebook begrijpt niet hoe hun nieuwsfeed berichten weergeeft
- Facebook Stories heeft dagelijks 300 miljoen actieve gebruikers
Instagram:
- Instagram heeft elke maand 1 miljard gebruikers die de app gebruiken.
- De op een na meest gedownloade gratis app in de Apple Store is Instagram.
- Er zijn meer dan 40 miljard foto’s gedeeld op de app.
- Elke 24 uur worden ongeveer 100 miljoen foto’s geüpload.
- Instagram-gebruikers brengen bijna evenveel tijd op het platform door als Facebook-gebruikers. Ze browsen gemiddeld 53 minuten per dag, terwijl Facebook 58 minuten per dag gebruikt.
Instagram wordt gebruikt door 25% van de smartphonegebruikers. - Instagram is de 10e meest populaire Google-zoekopdracht.
- 71,9% van de berichten op Instagram zijn foto’s
- 14,2% van de posts op Instagram zijn video’s.
- 13,9% van de berichten op Instagram zijn carrousels.
- 62% van de gebruikers logt minstens één keer per dag in op hun account.
- 42% van de gebruikers controleert hun account meerdere keren per dag.
- 200 miljoen gebruikers bekijken elke dag minstens één bedrijfsprofiel.
- Het “perfecte bijschrift” heeft minder dan 10 woorden en 20 emoji’s.
- Gemiddeld zijn Instagram-gebruikers ’s middags het meest betrokken, met name 13:00 en 17:00 uur.
- 83 procent van de Instagram-gebruikers ontdekt nieuwe producten en diensten op het platform.
LinkedIn:
- Fortune 500-bedrijven zijn dol op LinkedIn, het is het populairste sociale mediaplatform dat deze bedrijven kunnen gebruiken!
- Microsoft kocht LinkedIn in 2016 voor $ 26,2 miljard.
- 87 miljoen millennials gebruiken LinkedIn.
- LinkedIn heeft elke maand 63 miljoen unieke mobiele bezoekers.
- Als je profiel foto’s bevat, krijg je 21x meer weergaven dan zonder.
- LinkedIn SlideShare heeft maandelijks 70 miljoen actieve gebruikers.
- SlideShare heeft meer dan 18 miljoen stukjes inhoud geüpload.
- LinkedIn-gebruikers hebben 20x meer kans om een video op het platform te delen dan welk ander type bericht dan ook.
Berichten op LinkedIn die afbeeldingen bevatten, hebben een 98% hoger commentaarpercentage en berichten met links hebben een 200% hoger betrokkenheidspercentage. - Slechts 3 miljoen gebruikers delen wekelijks inhoud op LinkedIn.
- Slechts 1 miljoen gebruikers hebben een artikel op LinkedIn gepubliceerd.
- Lange inhoud is erg populair op LinkedIn en haalt het meeste uit alle inhoud.
- Het platform heeft momenteel meer dan 660 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan er 303 miljoen maandelijks actief zijn.
- 90 miljoen van deze gebruikers zijn influencers op hoog niveau, en 63 miljoen zitten in besluitvormende functies.
LinkedIn heeft bewezen een effectief platform te zijn voor het genereren van leads en het werven van klanten. Het is zelfs - 277% effectiever dan Facebook bij het genereren van leads.
- 45% van de marketeers heeft ook klanten verworven via het platform.
- 65% van de B2B-bedrijven heeft betaalde LinkedIn-advertenties gebruikt om klanten te werven.
- 95% van de B2B-contentmarketeers gebruikt LinkedIn voor organische contentmarketing, waardoor dit het best beoordeelde sociale mediaplatform is.
- Het is ook het best beoordeelde betaalde sociale mediaplatform: 76% van de B2B-contentmarketeers gebruikt het.
- LinkedIn duurt 6:07 minuten. Gedurende deze tijd bezoeken gebruikers ongeveer 6,17 pagina’s.
- De gemiddelde gebruiker brengt elke maand 17 minuten door op LinkedIn.
Tot slot
Zoals wellicht wel gemerkt in je eigen bedrijf dan wel niet bij de ondernemers om je heen veranderd er onwijs veel in de zakelijke wereld. Bedrijven staan oog om oog met haar eindgebruiker en het communiceren met jouw klant is makkelijker dan ooit. Maar tegelijk ook de grootste uitdaging die een bedrijf heeft. Door de hoge concurrentie op zakelijke social media’s verliezen lokale bedrijven hun kracht en beginnen met steeds meer online te surfen naar betere kwaliteit of lagere prijzen. De opties zijn eindeloos met deze groeiende omgevingen. De vraag is alleen, welke omgeving is voor mij als bedrijf het beste weggelegd.