LinkedIn Kennis

In de digitale salesomgeving maken gegevens het verschil

door | feb 21, 2022 | Efficiëntie, Leadgeneratie, Online marketing, Tijd besparen

Kennis is de sleutel voor een groeiende organisatie. Bespaar tijd en geld met de juiste processen en vind nieuwe innovaties waardoor jouw bedrijf nieuwe stappen kan maken.

In de digitale salesomgeving maken gegevens het verschil – State of Sales trend #5

De toename van virtuele sales en investeringen in platforms voor salesinformatie betekent dat salesorganisaties meer gegevens tot hun beschikking hebben dan ooit tevoren. De veranderingen in het aankoopproces en de veranderende aard van de vraag betekent dat ze die gegevens nog meer nodig hebben om de opkomende salesomgeving te begrijpen. Hierdoor is de functie van Sales Operations nog belangrijker geworden, en de manier waarop organisaties gebruikmaken van gegevens om inzicht te krijgen in de prestaties van hun salesteams ook. Het aantal Sales Operations-experts wordt steeds groter en zij zullen door bedrijven worden gevraagd om hen te helpen omgaan met de veranderingen. Dit doen ze door de kwaliteit van en het vertrouwen in salesgegevens te vergroten en gegevens voor nog meer taken te gebruiken.

 

Gegevens toepassen om het veranderende aankoopproces te begrijpen

Gegevens worden op veel vlakken toegepast in salesplanning. Salesprofessionals zeggen dat hun organisatie gegevens om allerlei  verschillende redenen gebruikt, bijvoorbeeld: patronen ontdekken in  niet-gesloten  deals,  leerpunten  halen  uit  gesloten deals, branches selecteren om te targeten, het aankoopteam goed in beeld krijgen en de prestatie van salesprofessionals beoordelen.

De kans is groter dat er voor het beoordelen van prestaties gegevens over klanttevredenheid worden gebruikt (deze gegevens worden door 35% van de salesorganisaties  gebruikt)  dan  dat  er  individuele quota worden gebruikt (23%). Dit geeft aan dat de focus van salesorganisaties in Nederland op de langetermijnrelaties met klanten ligt. Hoe meer nadruk op de kwantiteit van activiteiten (27%) en het behalen van teamquota (29%), hoe genuanceerder de analyse moet zijn van hoe salesprofessionals werken in een tijd waarin het langer duurt om deals te sluiten.

De betrouwbaarheid van gegevens is tegenwoordig ook een uitdaging voor salesorganisaties  in  Nederland.  Slechts  20%  van de salesprofessionals in Nederland zegt veel vertrouwen te hebben in de gegevens in hun CRM. Dat vertrouwen is laag door onder andere onjuiste of niet-actuele CRM-gegevens (43%),   het gebrek aan één weergave van gegevens in het hele bedrijf (37%) en onvolledige salesgegevens (36%).

 

Manieren waarop organisaties in Nederland gegevens gebruiken

Om patronen te ontdekken in net gewonnen deals van bedrijven en de leerpunten te delen -40%
Om branches te selecteren om te targeten – 39%
Om de prestaties van salesprofessionals te beoordelen -38%
Om patronen te ontdekken in net  verloren deals met bedrijven en de leerpunten te delen -36%
Om het inkoopteam te definiëren -30%
Om geografische locaties te selecteren om te targeten -30%
Om accounts  te  selecteren  om  te  targeten -26%

 

State of sales op basis van 2021

LinkedIn heeft een onderzoek gedaan naar de huidige status van sales. Zo zijn de cijfers in dit artikel tot stand gekomen, gebaseerd op gegenereerde data uit 2021 en een groot aantal ondernemers die een enquête hebben ingevuld. Wil je nu meer lezen over de trends die in dit onderzoek naar voren zijn gekomen? Klik dan hier om naar het hoofdartikel te gaan. Hier vind je een overzicht van 6 trends verdeeld over 6 blogs waarin we verder op de trends in gaan. Ook vertellen we wat meer over de State of Sales.

Of lees direct de andere trends die in 2022 van belang zijn:

Trend #1 – Sales is nu standaard virtueel

Trend #2 – Bijblijven betekent volledig inzetten op salestechnologie

Trend #3 – De behoefte van de koper centraal stellen moet een denkwijze worden in sales,  niet alleen een tactiek

Trend #4 – Kopers willen uitgedaagd worden door vertrouwde merken

Trend #5 – In de digitale salesomgeving maken gegevens het verschil

Trend #6 – Diversiteit is een cruciaal concurrentievoordeel

 

Bron: https://business.linkedin.com/nl-nl/sales-solutions/b2b-sales-strategy-guides/the-state-of-sales-2021-netherlands-edition/3qc

 

Word LinkedIn Expert

Ontdek bewezen strategieën voor succes op LinkedIn! Maandelijks delen we essentiële tips en trucs om zelf expert te worden. 

Volg ons op LinkedIn

Populaire post

Onze meest geliefde post

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te worden. Helaas is de realiteit anders. Niet alle leads zijn even waardevol en sommige hebben meer aandacht nodig dan andere. Dit is waar lead scoring...

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Hoe stel je een Verkoopproces op?

Als ondernemer is het opstellen van een verkoopproces een essentiële stap om de verkoop van producten of diensten te optimaliseren. Een verkoopproces is een gestructureerde aanpak om de verkoop te stimuleren en te beheren, van het eerste contact met de klant tot het...

Wil jij zelf expert worden?

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

Z

100% Tevredenheidsscore op Google.

Z

1000+ leden in onze nieuwsbrief.

Z

8+ jaar ervaring op LinkedIn.

Onze kennisbank

Zelf zakelijke leads genereren? Lees onze kennisbank

Wat is Lead scoring?

Wat is Lead scoring?

In een ideale wereld zouden alle leads die u binnenhaalt even waardevol zijn en dezelfde kans hebben om een klant te...

Wat is Lead nurturing?

Wat is Lead nurturing?

In de huidige concurrerende markt is het vinden van potentiële klanten slechts de eerste stap in het verkopen van...