Bijblijven betekent volledig inzetten op salestechnologie – State of Sales trend #2
Salesorganisaties in Nederland investeren veel meer in salestechnologie dan ooit tevoren. Meer dan een derde (37%) zegt dat ze naar aanleiding van de uitdagingen van vorig jaar nieuwe salestechnologie hebben geïmplementeerd. Hetzelfde aantal mensen zegt dat ze verwachten dat hun bedrijf in het aankomende jaar nog meer in technologie investeert. 20% verwacht zelfs dat de investment met 50% toeneemt.
De salestechrevolutie begint nu pas.
Meer tools en vaker ingezet
Vanwege deze investering hebben salesprofessionals toegang tot meer techtools en gebruiken ze deze ook veel meer. 40% van de salesprofessionals gebruikt tools voor virtuele samenwerking, CRM en salesinformatie. Tools voor salesplanning (37%), salesinteracties (31%) en het verkoopproces (28%) worden ook steeds belangrijker in de salesomgeving. Meer dan 50% van de salesprofessionals verwacht dat ze elk type tool in het komende jaar meer gaan gebruiken.
Tools voor salescoaching zijn essentieel tijdens de overgang naar virtuele sales en worden nu gebruikt door 21% van de salesprofessionals. 20% verwacht dat ze deze tools in het aankomende jaar steeds meer gaan gebruiken.
‘We zien steeds vaker dat accountmanagers Sales Navigator strategisch gebruiken op het gebied van relatiebeheer. Met deze tool kunnen ze hun belangrijkste klanten in kaart brengen en volgen wat er gebeurt.’
Jorrit Drieënhuizen,
Digital Marketing and Sales Specialist, Centraal Beheer
Virtuele sales vindt plaats op LinkedIn
Tools voor salesinformatie spelen een essentiële rol bij virtuele sales, en in Nederland staat salesinformatie inmiddels gelijk aan LinkedIn. LinkedIn is door 57% van de respondenten beoordeeld als de meest gebruikte bron van salesinformatie door salesprofessionals in Nederland. De overgrote meerderheid van de LinkedIn-gebruikers maakt gebruik van de speciale tools voor salesinformatie van LinkedIn Sales Navigator. Daarnaast kiest bijna de helft (48%) van de salesprofessionals LinkedIn als de beste bron voor unieke gegevens voor hun salesstrategie, meer dan welke andere bron dan ook.
De steeds grotere rol van LinkedIn voor sales
De behoefte om virtueel prospects te vinden, contact op te nemen en relaties op te bouwen betekent dat LinkedIn steeds belangrijker wordt in elke fase van het verkoopproces. Het is nu het meest actief gebruikte sociale platform voor salesactiviteit. 73% van de salesprofessionals zegt actief te zijn op LinkedIn en 28% zelfs heel actief. Deze salesprofessionals weten hoe waardevol het is om hun LinkedIn-netwerk uit te breiden. Ze delen ook meer content van hun bedrijf. 25% zegt dat ze nu veel meer delen dan voor de pandemie en nog eens 24% is van plan om voortaan veel meer te delen.
State of sales op basis van 2021
LinkedIn heeft een onderzoek gedaan naar de huidige status van sales. Zo zijn de cijfers in dit artikel tot stand gekomen, gebaseerd op gegenereerde data uit 2021 en een groot aantal ondernemers die een enquête hebben ingevuld. Wil je nu meer lezen over de trends die in dit onderzoek naar voren zijn gekomen? Klik dan hier om naar het hoofdartikel te gaan. Hier vind je een overzicht van 6 trends verdeeld over 6 blogs waarin we verder op de trends in gaan. Ook vertellen we wat meer over de State of Sales.
Of lees direct de andere trends die in 2022 van belang zijn:
Trend #1 – Sales is nu standaard virtueel
Trend #2 – Bijblijven betekent volledig inzetten op salestechnologie
Trend #4 – Kopers willen uitgedaagd worden door vertrouwde merken
Trend #5 – In de digitale salesomgeving maken gegevens het verschil
Trend #6 – Diversiteit is een cruciaal concurrentievoordeel